Kód CZ
Bezvěrov
(Weserau)
Osada: [Svatý Vojtěch] |
Panství Politický okres Teplá,
s.o. Teplá 1961 Okres Část města Teplá 2003 Pověřený městský úřad Historie
obce
První písemná zmínka o vesnici pochází z roku 1273 Několik domů v prořídlé zástavbě
www
odkazy literatura
a prameny 1)
Administrativní lexikon obcí v republice čsl, 1927 C)
cs.wikipedia.org (9.2.2015) D)
zanikleobce.cz (Richard Švandrlík)
(6.6.2015) |
|||||||||||||||||||||||||||
Kód CZ
[Svatý Vojtěch]
(Sankt Adalbert)
[Kostel sv.Vojtěcha] Zdroj D) poutní. Uvádí se, že nový kostel
nechal postavit opat Matthias Göhl roku 1589 na místě staršího dřevěného a v
blízkosti postavil klášter malé dřevěné stavení pro kostelníka Postaveno:raně gotický, obnoven 1589, věž
přistavěna 1664, znovu obnoven 1711 Zbořeno:srpen 1959 Jednolodní, obdélný (celkově cca 9,5
x 32 m), s trojboce uzavřeným presbytářem a věží přistavěnou roku 1664 v ose
presbytáře. Věž měla v přízemí sakristii. Okna i dveře zakončeny polokruhově
(po obou stranách měla loď po třech a presbytář po jednom okně). Loď i
presbytář plochostropé s nástěnnou malbou imitující štuk z konce 17. století.
Sakristie sklenuta plackou. Hlavní oltář z roku 1723. - Osada Svatý Vojtěch
počátkem 50. let vysídlena a následně v jejím okolí byla zřízena vojenská
minometná střelnice; při střelbách byl poškozen kostel i domy v obci.
Poškozený kostel byl po zrušení střelnice využíván jako stáj pro dobytek a stodola
na len, v srpnu 1959 byl zbořen. - Zůstala jen veliká hromada trosek (i velké
a opracované kameny a cihly) mezi dvěma řadami javorů nad chatou. Hřbitov Zdroj D) Rozvalené zbytky [Fara] … [Kříž] Zdroj D) stával U studánky [Socha sv.Vojtěcha] Zdroj D) Později na místě kříže u studánky [Socha sv. Václava] Zdroj D) postaveny v roce 1722 kolem kostela. Nápisy
na podstavcích byly vzýváním k českým světcům a chronogramy na nich
prozrazovaly letopočet postavení. Výška soch i s podstavci byla 375 cm. Sochy
měly být údajně odvezeny v roce 1950 do kláštera a zde uloženy. [Socha sv.Jana Nepomuckého] Zdroj D) postaveny v roce 1722 kolem kostela.
Nápisy na podstavcích byly vzýváním k českým světcům a chronogramy na nich
prozrazovaly letopočet postavení. Výška soch i s podstavci byla 375 cm. Sochy
měly být údajně odvezeny v roce 1950 do kláštera a zde uloženy. [Socha sv.Prokopa] Zdroj D) postaveny v roce 1722 kolem kostela.
Nápisy na podstavcích byly vzýváním k českým světcům a chronogramy na nich
prozrazovaly letopočet postavení. Výška soch i s podstavci byla 375 cm. Sochy
měly být údajně odvezeny v roce 1950 do kláštera a zde uloženy. [Socha sv.Víta] Zdroj D) postaveny v roce 1722 kolem kostela.
Nápisy na podstavcích byly vzýváním k českým světcům a chronogramy na nich
prozrazovaly letopočet postavení. Výška soch i s podstavci byla 375 cm. Sochy
měly být údajně odvezeny v roce 1950 do kláštera a zde uloženy. Pramen Zdroj D) … |
Historie
Zdroj D) obec
Svatý Vojtěch, která byla v roce 1950 přeměněna v minometnou střelnici pro naši
armádu a rozstřílena včetně poutního kostela sv.Vojtěcha minomety. Zanikla
přitom i zázračná Vojtěšská studánka; její místo však prozrazují vrby
nedaleko kostela. Obec Svatý Vojtěch ležela na Tepelsku mezi obcemi Bezvěrov
a Beranov. Podle staré tradice zde pobýval nějaký čas český biskup Vojtěch,
když se vracel z Říma do Čech. Premonstrátský klášter Teplá dosud
neexistoval, byl založen až po dvou stech letech. V době pobývání Vojtěcha
zde bylo jen řídké osídlení a biskup Vojtěch i tady šířil horlivě křesťanskou
víru. Nedalekou obec Bezvěrov měl pojmenovat sám Vojtěch, neboť tu nalezl
pouze pohany - lidi „bez víry“. Původní název obce "Bezwierouo" byl
až mnohem později uváděn v němčině jako Weserau (vyslovován byl však jako
"Bezjerou"). Tradice uctívání zdejšího místa, kde pobýval Vojtěch,
a především studánka, ze které pil, byla od nejstarších dob velice silná.
Místo se stalo významným poutním místem a zvláště po založení kláštera Teplá
Hroznatou (1193) odtud přicházela každým rokem ke studánce procesí poutníků,
kteří věřili v její zázračnost. Nešlo sice o minerální vodu, ale léčivé, ba
zázračné účinky studánky se odvíjely od toho, že z ní pil veliký světec. U
studánky stával kříž, později socha sv.Vojtěcha a nakonec tu byl postaven i
poutní kostel sv.Vojtěcha. Uvádí se, že nový kostel nechal postavit opat
Matthias Göhl roku 1589 na místě staršího dřevěného a v blízkosti postavil
klášter malé dřevěné stavení pro kostelníka. Jeho prvním známým obyvatelem
byl jakýsi Johann Haas, který sem přišel roku 1694. Protože ve volném čase
vyučoval chlapce čtení a psaní, byl označován jako pomocný učitel. Jedné noci
bylo stavení přepadeno a Haasova dcera uprchla do Bezvěrova pro pomoc. Když
bezvěrovští sousedé přišli, byl však již Haas mrtev. Zemřel na následky
těžkých zranění. Byl pohřben přímo v kostele před postranním oltářem
sv.Martina a jeho hrob označen plochým kamenem. Zde odpočívá dodnes pod
troskami kostela. V roce 1722 byly kolem kostela postaveny sochy čtyř českých
světců - sv. Václava, sv.Jana Nepomuckého, sv.Prokopa a sv.Víta. Nápisy na
podstavcích byly vzýváním k českým světcům a chronografy na nich prozrazovaly
letopočet postavení. Výška soch i s podstavci byla 375 cm. Sochy měly být
údajně odvezeny v roce 1950 do kláštera a zde uloženy. Místo Svatý Vojtěch
bylo uctíváno stejnou silou původním českým obyvatelstvem jako pozdějším
německým. Obec se pak nazývala Sankt Adalbert, ale léčivý pramen poblíž
kostela nazývali Němci "Vojtěchsbrunnen“. Obec se stala v 19. století
farní s farním kostelem sv.Vojtěcha a vznikl tu i malý farní hřbitůvek. Dnes
je jedinou dosud existující památkou vesnice. Ještě v letech 1946-47, za
převora Heřmana Josefa Tyla, proběhly v klášteře Teplá velké vzpomínkové
oslavy sv.Vojtěcha k 950. výročí smrti tohoto mučedníka a byla obnovena tradice
svatovojtěšských poutí. Po roce 1948 byl vládnoucím ateistům zdejší Svatý
Vojtěch trnem v oku. Ves byla vyklizena a opuštěna, kostel odsvěcen. Ves byla
přeměněna na minometnou střelnici a rozstřílena i s kostelem v roce 1951
minometnými útvary čsl. armády. Tento zásah patří mezi nejostudnější činy v
této krajině, neboť šlo o nenahraditelnou českou památku, která přežívala
uprostřed již německého obyvatelstva. Zbořen byl i svatovojtěšský kostel, připomínající
symbolicky působení sv.Vojtěcha na Tepelsku. Tím však nebyla vymazána pověst
a vzpomínky na slavné poutě k Svatému Vojtěchu v minulosti. Zde pobýval tento
mučedník a zanechal kulturní poselství, k němuž se hlásil po staletí bez
ohledu na národnost celý tepelský kraj i premonstrátský klášter. |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Jaromír Lenoch © Aktualizace 6.6.2015 |