Historie obce Úbočí (Amonsgrün), okres Mariánské Lázně
Resumé
Obec Úbočí
(500-530 m n.m.) leží na úpatí Slavkovského lesa, 2 km severovýchodně od
Dolního Žandova. Obcí protéká Lipoltovský potok a Obecní potok. Nejstarší
písemná zpráva o vsi "Ammansgrün" je z roku 1373, kdy byla ves
leuchtenbergským lénem Engelharta z Kynžvartu. Další z majitelů, Boreš z Oseku,
přestavěl zdejší tvrz Ammonsgrün na solidní hrad Boršengrýn, který se
však v 15.století dostal do rukou loupeživých majitelů, přepadajících kupce na
zemské stezce. Proto byl v roce 1452 dobyt a pobořen Chebskými. Tehdy byl znovu
opraven hrad Kynžvart a hrad Boršengrýn ztratil na významu, nebyl obnoven a
zůstal ve zřícenině. Obec patřila ještě v roce 1591 k panství Kynšperk a roku
1645 se uváděla jako léno hradu Lokte. V roce 1709 získali Amonsgrün
kynžvartští Metternichové. Ves zůstávala zemědělskou vsí. V 19. století tu
vznikla sklárna. V roce 1947 byla obec Amonsgrün přejmenována na Úbočí a dnes
tu převážilo rekreační bydlení. Úbočí je dnes částí (osadou) obce Dolní Žandov.
Poloha místa
Úbočí (Amonsgrün) bylo založeno ve
svahu vrchu JUDENHAU (dnes Lesný) v úzkém údolí potoka, přitékajícího z hor
Císařského lesa a ústícího do Lipoltovského potoka.
Vrchy. Na východě se táhnou zalesněné svahy
a pásy Slavkovského lesa a mají řadu vrchů. Z nich nejvyšším vrchem pohoří je Lesný
(Judenhau 983 m n.m); 3,5 km východně obce a na jeho katastru !!!
Další vrchy
jsou na severovýchodě: Ovčák (Schafberg 898 m n.m.), Kamenná Hora
(Steinrathsberg, Hohenstein 794 m n.m.), Nad dolským mlýnem (825 m n
.m.). Pás vysokých vrchů chrání sídlo před severovýchodními větry natolik, že
kníže Metternich v 19. století tu uvažoval o založení vinohradů a vznikl
pomístní název Vinohrady (Weinberg).
Zcela na
východě, pod Lesným, je Kružný vrch (863 m n.m.) a Homole (dříve
Špičák, Spitzberg 783 m n.m.); 3 km jihovýchodovýchodně od Úbočí je historický Bílý
Kámen (620 m n.m.), z něhož byl lámán čistý bílý křemen pro sklárnu v
Amonsgrünu tak, až tato kuriozita vzala za své a zmizela. Tato z dálek nápadná
bílá skála bývala důležitým orientačním bodem na keltské stezce a ještě dříve v
pravěku.
Vody. Lipoltovský
(původně Libavský) potok (500 m n.m.) doprovázel kdysi zemskou
stezku. Potok vytéká v Kynžvartě z Pastevního rybníka či z Dvouhrázového
rybníka, který je zajímavým vodním předělem. Směrem na východ tekou vody
do Kosího potoka, Mže, Berounky do Vltavy, a směrem na západ míří Lipoltovský
potok do Odravy, hned na to do Ohře a vody od Kynžvartu se setkají až v Labi v
Litoměřicích.
Obecní
úbočský potok (Dorfbach)
je sice malý potůček, přitékající z hor a protékající v poklidu vesnicí, ale
dovede se pořádně vzedmout na jaře, v dobách tání sněhu, nebo po deštích. Vlévá
se pod Boršengrýnem do Lipoltovského potoka.
Z rybníků je
to Hradní rybník pod Boršengrýnem. Německý název "Kuchateich"
není Küchenteich jak uvádí německá vlastivěda (1977), ale od slova Kugel=koule,
protože se tam nacházely po chebském vojsku kamenné dělové koule. Rybník býval
původně rozsáhlejší a objímal celé skalisko s hlavním hradem Boršengrýnem.
Louky jsou zde ještě dnes bažinaté. Nahoře v obci u stavení čp.67 byl Obecní
rybník (Schützateich). Ležel přímo na potoce a sloužil jako požární nádrž.
Vlevo
silnice do Žandova je nový Myslivecký rybník, založený před několika
málo lety. Voda z něho odtéká bažinatými lukami do Černého rybníka, o
němž se nepřetržitě - až podnes - vypráví, že se tu utopil v roce 1945 americký
voják a rybník musel být vypuštěn, aby byl nalezen. Věnec rybníků měl Manský
dvůr (Lehenhof) a dodnes jich tu dostatek zbývá. .
Půda. Půda je písčitá, pozemky u okraje
lesů břidlicovité, zčásti i jílovité.
Sousední
obce. Farní obec
Dolní Žandov je 2 km jihozápadně od Úbočí, největší sídlo Kynžvart
5 km jihovýchodně, malá ves Podlesí 1 1 km severně a nejbližší Manský
dvůr leží 1 1 km západně od Úbočí, za Černým rybníkem. Vzdálenější obce
byly (1) Smrkovec (Schönficht), dnes zcela srovnán se zemí, 5 km severně v
lesích; (2) zaniklá obec Žitná (Rockendorf), 6 km severoseverovýchodně; (3)
přeživší a živořící obec Lazy (Perlsberg), 5 km severovýchodně; (4) Malá
Šitboř, 4 km severozápadně; (5) Milíkov (Miltigau),dtto; v minulosti samostatné
panství (až 1801 připojen ke Kynžvartu), (6) v lesích nad Milíkovem ležely
obce, už ve středověku zaniklé - Wolfhartsgrün a Schwarzenbach.
Obec Úbočí
leží dnes v jihozápadním koutě chráněné krajinné oblasti Slavkovský les (od
1974), jejíž hranicí je silnice ze Staré Vody do Chebu a z ní odbočující
silnice v lese u Manského dvora do Těšova, Mokřiny a do Kynšperka.
Profous a název Amonsgrün
Antonín
PROFOUS (1947) se zabýval původem názvu Amonsgrün (lidově
"ómatsgrýn"), neboť do 1947 měla ves původní německé pojmenování.
Teprve po roce 1947 se oficiálně nazývá ÚBOČÍ. Erudovaný PROFOUS sebral jako
obvykle - před vyslovením vlastní hypotézy o názvu - všechny tehdy dostupné
prameny. Uplynulo šedesát let, ale nedošlo k žádným významnějším objevům v
pramenech. Dnes je uváděn jako nejstarší údaj o vsi rok 1360.
Prameny. PROFOUS zachytil v roce 1373
"Ammansgrün" (MGB 21/328), 1420 "Ameczgrün" (Gradl I.103 v
Chebském archivu), 1471 "Amonsgrün" (Sedl. z městského archivu v
Kynž-vartě); 1591 "Amesgrün" (Regesta der von Zettwitz, 388), 1788
Amonsgrün (SCHALLER IX. S.388, Herrschafth Königswart); 1847 "Ammonsgrün
či Amonsgrün" (SOMMER XV. S.284).
Vysvětlení. Prvotní tvar "Ammansgrün"
znamenal "Grün eines Amman". PROFOUS (1947) našel v Praze jen jednoho
žijícího "Amonna" a v Českém Krumlově profesora J.J.
"Ammanna". Příjmení pochází z appelativa "Ammann" (ve Švýcarsku
dosud živé) = nejvyšší vrchnostenská osoba ve vsi nebo v zemi. V alemanských
pramenech znamená středoněmecky "amman"= sluha, nižší úředník nebo
osoba soudní, vyslovující rozsudek. Z toho staženo
"ambetmann"=úředník, dozorce. Z uvedených starých tvarů vzniklo
substantivum Amtmann = představený zeměpanského úřadu (dosud v Německu), resp.
v severním Německu Amtmann= představený na statku. Jméno Ammansgrün znamenalo
"Ammanova paseka nebo novina" jako sídlo, založené
"představeným nebo úředníkem". Potud Profous.
Ještě před
válkou koloval lidový výklad o původu názvu - podle zakladatelů dvou či tří
zdejších vesnic. Měli to být bratři Amán, Marek čili Markchart a Konrádem
(vesnice 1373 Amonsgrün, 1370 Markchartsgrün, pak Markusgrün, 1305
Konradsgrün). Přesto převládal výklad, že vesnici založil úředník (Amtmann)
který sem přišel se svými lidmi, vymýtil tu při malém potůčku kus lesa až
vznikl pás ve tvaru podkovy a postavil chalupy.
Při
odněmčování názvů v okrese Mariánské Lázně v roce 1947 došlo i na tuto ves.
Amons-grün se nedal převést na "Amánovu louku" a komise se přiklonila
k návrhu tehdejšího MNV Amonsgrün na nový název podle polohy vesnice. A
schválila ÚBOČÍ.
Gnirs o Amonsgrünu (1932)
Obec
Amonsgrün popsal ve své Topografii historických památek (1932) Anton GNIRS
("Topographie der historischen und kunstgeschichtlichen Denkmale in den
Bezirken Tepl und Marienbad") - krátce před smrtí. Vytvořil zdařilý
globální pohled na historii obce a kdysi významného hradu. Citace:
"Archivalie: Lehensbuch Landgrafe von
Leuchtenberg, založená 1360 (říšský archiv v Mnichově). Archiválie k historii
pánů z Borsengrünu v archivu města Cheb (fascikl 664) pro dobu 1437 až 1452.
Literatura:
SCHALLER, SOMMER, HEBER (Burgen VI.), BERNAU (Album I.), GRADL (Beitrage zur
Geschichte Nordwest-Böhmens), SEDLÁČEK XIII., BERNAU: Studien und Materialien,
SIEGL: Zur Geschichte der Eroberung von Borschengrün durch die Egerer im Jahre
1452.- WILD: Regesten zur Geschichte des Vogtlandes im XIV.-XVII.Jahrh. - URBAN
Eine Schätzungsurkunde über die Herrschaft Königswart.
Historie
místa a starý hrad Boršengrýn. Nejstarší zprávy kolem 1360 přináší o místě ÚBOČÍ
(Amonsgrün, Amansgrün) lenní kniha (Lehensbuch) landgráfů z Leuchtenberga, ve
které je uváděno místo (Amonsgrün) jako jeden z majetků pánů z Leuchtenberga,
poskytovaný jako léno, které měli ve 14. století páni z Kynžvartu.
Toto léno
prodal v nouzi ENGELHART z Kynžvartu. Koupil je roku 1373 i s Kynžvartem a
tvrzí Amonsgrün pan BORSO z Rýzmburka, když už tři roky před tím (1370) dostal
od císaře Karla IV. jako léno sousední Horní a Dolní Žandov. Pan Boreš (Borso)
nechal přestavět tvrz Amonsgrün, stojící na starém hradišti nad místem
Amonsgrün.
Podle nového
pána dostal hrad nové jméno BORŠENGRÝN (v lidové mluvě později
Würschengrün, Worssengrün i Wirsengrün). V roce 1374 udělil totiž císař Karel
IV. Borešovi z Rýzmburka povolení založit tu nové sídlo, vybavené tržištěm
(Markt), nově vybudovat tamní starou tvrz jako pevnost namísto městečka Žandov,
zničeného za bavorských válek. Již roku 1380 byla výstavba tak daleko, že se
mohl Boreš z Rýzmburka zdržovat na novém hradě, a v jedné listině z roku 1380
píše "in castro nostro Borsengrün". Byla to listina, podle níž
věnoval jednu ranní mši do kostela ve Slavkově.
V roce 1392
odkoupil hrad Boršengrýn z rukou Rýzmburků královský podkomoří Sigmund HÜLER,
ale ne nadlouho. Roku 1395 přechází hrad výměnou zboží do majetku pana Hinčíka
Pluha z Rabštejna (Hintzig Pflug von Rabenstein) a ještě před husitskými
válkami přechází na pana Heinricha II. z Plavna. Trvající obtíže, které dělalo
město Cheb Heinrichovým lidem z tohoto hradu, daly podnět k vojenskému zásahu
jako odpověď na dopis, vyhlašující spor (válku), z Plavna a od správce hradu
Boršengrýn Friedricha FEITSCHE, zaslaný do Chebu.
Tehdy byl
dobyt Boršengrýn Chebskými po osmidenním obléhání pod vojevůdcem Otto von
Sparneckem a Konrádem von Reitenbachem dne 10. (nebo 11.) srpna 1452 a po
vydrancování na příkaz rady města Chebu hrad vypálen. 26 tesařů a zedníků plně
dokončilo zničení hradu. Od těchto dob se neobjevuje palác hradu k obytným
účelům znovuupravený.
Příloha
válečné mapy království Českého (Sectio 100/49 - 1782) označuje přesně stavení
a připomíná výslovně v Amonsgrünu "den kleinen hügel, worauf das alte
schloss stehet und die unterhalb desselben befindlichen zwei kleinen Teiche."
Od té doby se ruina stále více rozpadala, až v roce 1846 stržena a z ní použito
kamenného materiálu na stavbu panského dvora, ležícího dole pod ním.
Vesnické
osídlení AMONSGRÜN. Vzniklo z
lesní podkovovité vsi (Waldhufendorf) na jižním svahu jednoho úzkého
postranního údolí Libavského potoka (Liebensteiner Bach). Ve stavebním slohu
zde převažují ještě dnes (1932) roubená stavení (Fachwerkhäuser), spíše
franckého typu, a dávají malebný obraz místa.
Ruina hradu. Významnější a starší než osídlení
je poloha BORSENGRÝNA ve vybíhajícím hradním valu, který leží na hřbetě strmě
čnějícího pahorku před západním výjezdem ze vsi. Jeho jištěný prostor byl
uzavřen příčným příkopem, 7 až 9 metrů hlubokým a na hřebeni až 20 metrů
širokým, s valem v délce 80 metrů proti vrchní části (Oberland). Bezprostředně
na valu leží uvnitř opevnění zbytky starého zemního díla (Erdwerk) a jámy
(Gruben). Kulturní vrstvy s uzavřením (mit Einschlüssen) běží celým opevněným
prostorem. Na severozápadním skalisku ve výběžku opevnění hradního valu se
ještě zachovaly v základech a v podstavci zbytky středověké obytné věže
(Wohnthurm) s plášťovou stavbou (Mantelbau) jako poslední pozůstatek po hradu,
založeném Borešem z Rýzmburku. Pevná kamenná stavba obytné věže o délce 10,6
meetrů je v ještě znatelné jižní frontě. Síla jejích zdí 235 cm vede k závěru,
že dílo mělo více poschodí na stavebním půdorysu o vnitřku 6 x 6 metru.
Kolem obytné
věže dnes (1932) běží silnice do Amonsgrünu skrze hluboký, moderně udělaný
průřez skaliska. Tak jsou dnes rozděleny staré hradní valy. Při stavbě silnice
byly zničeny pruhy zdí středověkého hradu, které probíhaly od obytné věže
jižním směrem do dalších prostorů hradních valů.
Slavná
poutní kaple na Křížovém vrchu zcela zmizelá. Kaple zvaná "Kreuzbergkapelle" nedaleko
Úbočí, připomínaná již v 15. století, byla SOMMEREM (1847) označena již jako
zřícenina. Dnes tato stavba zcela zmizela. Na půdním reliéfu je však
zjistitelná poloha kdysi zastavěné plochy s délkou os asi 12 metrů a 7 metrů. K
dějinám této kaple uvádí některé údaje Žandovská zakládací kniha
(Fundationsbuch) z roku 1735 v kapitole "Fundationes in sacello sancti
crucis". Podle této zprávy byla Křížová kaple (Kreuzbergkapelle = kaple,
stojící na Křížovém vrchu) původně starým dřevěným kostelem, který však dal
postavit kníže Filip Metternich teprve kol roku 1700 jako masivní kapli z
kamene a z vápna. Nejstarší zaznamenaná věnování bohoslužeb v této kapli jsou
však známy už z roku 1649. Boží služby se tu konaly až do roku 1780. K tomuto
času uváděla příloha k josefínské vojenské mapě jen krátce: "die bei
diesem orth (Amonsgrün) auf einer anhöhe stehende creutzkirche ist ein kleines
gebaude von stein ... der weg von Ammonsgrün nach Unter-Sandau gehet bey dieser
kirche vorbey." Na josefínské válečné mapě je zanesena kaple vedle
jednoho vysokého dřevěného kříže u cesty (Wegkreuz), 1 km jižně Amonsgrünu.
Byla zrušena počátkem 19. století a její umělecký inventář byl použit zčásti do
vesnické kaple v Amonsgrünu, zčásti do Dolního Žandova. Podle ústního podání
měla stará kaple na Křížovém vrchu označovat místo, které zvolil Boreš z
Rýzmburka v roce 1374 pro znovuvybudování zničeného městečka (zničený Žandov),
které mělo stát nyní zde a pod bezprostřední ochranou hradu Boršengrýnu.
Obecní kaple. GNIRSŮV popis uveden v kapitolce o
kapli!
Synagoga. Byla postavena ve vsi koncem 18.
století a zničena požárem v druhé polovině 19. století. Svou podobou odpovídala
typu synagogy v Malé Šitboři. V ochranném pásu území hradu byl založen v
malebném lesním zákoutí při hradním rybníku (Burgteich) již za časů
vycházejícího středověku židovský hřbitov. Má nemnoho pomníků a ty
pocházejí z mladší doby." Potud GNIRS.
Berní rula (1654)
V berní rule
(folio 114-116) je uveden jako samostatné panství Amonsgrün (AMMONSGRÜN)
feudála Lothara z Metternichu. K tomuto malému panství patřila sousední obec
Markartov (MARCKTSGRÜN), která však měla jen 5 sedláků a 2 chalupníky, se 119
štrychy polí (35 ha), 17 povozy, 18 kravami, 24 jalovicemi, 25 ovcemi a 13
sviněmi.
Zachoval se
také seznam poddaných podle víry (1651), v němž bylo v Amonsgrünu 118 osob a 1
svobodník, v Markartově 37 osob.
Předchozí
zdání na panství Amonsgrün (obě vesnice) z roku 1653 uvádělo 8 sedláků, 11
chalupníků a 6 zahradníků. Při stálé vizitaci k 12. listopadu 1654 se však
přehodnotilo panství takto:16 sedláků, 6 chalupníků a 2 zahradníci, 384 štrychů
rolí (112 ha), 53 potahů, 60 krav, 56 jalovic, 27 ovcí a 28 sviní.
Česky psané
hodnocení k tomuto přiznání uvádí:
"Předešlé
přiznání vyhledáním naším převejšeno jest, možnosti lidí považujíce uznáváme,
že rolníci prostředních živností užívají, jakož i popluží dosti skrovné, role
neúrodné a jen samé žitné, pyštité (píščité), a mezi lesy v chladném položení,
neb ozim se málokdy podaří. Pročež fundírujíce se na ty s sněmovním snešením
vejslovně vyjádřené "qualitates", vidí se nám (však na další opravu
slavné hlavní komisi), že "panstvížko" toto vejšeji přiznávati se
nemůže než z effective (osedlých ) 11. Dne 12. listopadu 1654."
Berníci však
kalkulírovali 12 a 1 effective (osedlých, tedy počet sedláků celolánních).
Čís |
Jména
sedláků |
Rolí |
Ozimy |
Jařiny |
Potahy |
Krávy |
Jalovice |
Ovce |
Svině |
SEDLÁCI - osedlí |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. |
Adam
Püchel |
26 |
12 |
3 |
3 |
1 |
1 |
|
1 |
2. |
Benedict
Mayer |
20 |
10 |
4 |
4 |
2 |
1 |
|
2 |
3. |
Lorens
Zuber |
30 |
14 |
11 |
4 |
4 |
6 |
|
1 |
4. |
Hans Zuber |
20 |
12 |
2 |
3 |
1 |
1 |
|
- |
5. |
Georg
Örthl |
20 |
7 |
5 |
4 |
3 |
2 |
2 |
- |
6. |
Thomas
Kessler |
20 |
9 |
5 |
3 |
3 |
1 |
|
1 |
7. |
Lorenc
Püchel |
18 |
6 |
3 |
2 |
3 |
4 |
|
- |
8. |
Hans Rhüel |
16 |
6 |
2 |
2 |
3 |
2 |
|
2 |
9. |
Hans
Plehel |
15 |
5 |
2 |
2 |
4 |
2 |
|
1 |
10. |
Georg
Jäger |
16 |
6 |
1 |
2 |
2 |
4 |
|
1 |
11. |
Barthl
Grüenes |
15 |
6 |
1 |
2 |
2 |
3 |
|
1 |
CHALUPNÍCI - 4 za osedlého |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
12 |
Georg
Zuber |
6 |
2 |
- |
1 |
3 |
- |
- |
1 |
13. |
Thomas
Rühl |
12 |
6 |
1 |
- |
3 |
4 |
- |
- |
14 |
Bartl
Weidl |
12 |
3 |
1 |
2 |
2 |
- |
- |
1 |
15 |
Martin Ott |
14 |
5 |
2 |
2 |
2 |
2 |
- |
2 |
ZAHRADNÍCI - 8 za osedlého |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
Christoph
Zuber |
4 |
2 |
1 |
- |
2 |
-- |
- |
1 |
17 |
Andreas
Klitzschka |
4 |
1 |
1 |
- |
2 |
- |
- |
- |
Amonsgrün - celkem: |
265 |
112 |
45 |
36 |
42 |
32 |
2 |
15 |
Tabulka
zahrnuje jen Amonsgrün. Ve vsi jako zahradník byl Čech Ondřej Klička (psaný
ovšem německy). Velmi nízký je osev jařin (13 ha). Ovce byly jen v sousedním
Markartově.
Nejasnosti kolem majitelů v 17. století
Někdejší
mocní páni kraje byli Leuchtenbergové, ale ti ztráceli moc v 15.století a v
roce 1538 jejich léna v Loketském kraji přešla na Heinricha z Plavna, což byl
purkrabí míšeňský.
Před
třicetiletou válkou vlastnil panství Kynžvart Kryštof Henrych z Cedvic (+1621)
se 300 poddanými, z toho 276 poddaných v Kynžvartu a 24 poddaných na
"panstvíčku" Amonsgrün. Po Cedvicoě smrti (1621) byl majetek
postoupen pěti bratřím z Metternichu.
Zdálo by se,
že nový majitel (Metternichové) je jednoznačný. Přesto vzniká nejasnost o
majitelích obce v 17. století. AMONSGRÜN je totiž psán v roce 1591 jako součást
panství Kynšperk! A ještě roku 1645 se uvádí AMONSGRÜN jako léno hradu Lokte
(tzv. Steinlehen), patřící jakémusi FRITZOVI ze Štampachu. Uvádějí se další
loketská léna jako rytířské zboží Milíkov, Krottensee (Mokřina) a Rockendorf.
(WEIDL 1896, S. 562). Toto je těžko vysvětlit, neboť po celé 18. století
vystupují Metternichové jinak jako držitelé Amonsgrünu (viz katastry!). Také
to, že vesnice patřila vždy k farnosti žandovské, vede k představě, že patří
pod kynž-vartsko-žandovské panství.
Sice čteme,
že teprve "30. září 1801 přivtělil ke kynžvartskému panství Franz Georg
Metternich sousední zboží Milíkov s Těšovem, Krottensee (Mokřinu) a Schönficht
koupí od náboženského fondu za 200 000 zlatých, a rovněž tak zboží Amonsgrün (s
vesnicí Markartov)" (WEIDL 1896). To je v rozporu s převodem majetku
Cedviců na Metternichy za třicetileté války (1622). Nadto předkládají poměrně
solidní autoři ORTH-SLÁDEK další fakt, že Amons-grün zakoupil roku 1709
Filip Adolf METTERNICH a spojil s panstvím Kynžvart natrvalo!
Tereziánský katastr (1757)
Držitelem
statku AMONSGRÜN (včetně Markartova) se uvádí v tereziánském katastru hrabě
Franz Georg METTERNICH. Tereziánský katastr (1757) popisuje rustikál takto:
"Amonsgrün
má 34 usedlíků, z toho 12 malých sedláků (hospodářů) s 15-30 štrychy (4,5 až 9
ha) rolí, 9 chalupníků s 5 až 15 štrychy (1,5 až 4,5 ha), 2 zahradníky s 1 až 5
štrychy
(do 1,5 ha) a 11 domkářů-bezzemků (méně než 0,29 ha). Bonita půdy je tu udávána
jako nejhorší, tj. sklizeň poskytuje jen 2 1 násobek osevu! Ves má 350 štrychů
polí, 105 štrychů lada, 109 štrychů luk. Nemá pastviny ani les (ten patří Metternichům).
Robota (z roku 1740) činila: 8 robotníků-sedláků s volským potahem s 1 volem, a
22 pěších robotníků. Ve vsi byl 1 kovář, 1 krejčí, 1 panský ovčák, 2 mlynáři.
První mlynář má zakoupený panský mlýn s pilou o 2 kolech a na nestálé vodě,
druhý má mlýn o 1 kole a na nestálé vodě. Je tu rybník násadní na 1 1 kopy a
rybník výtažní na 1 kopu.
Markusgrün (Podlesí) má 10 usedlíků, z toho 6
malých sedláků (do 9 ha), 3 chalupníky (do 4,5 ha) a 1 zahradníka-domkáře (1
ha); 212 štrychů polí, 41 štrychů lada, 13 štrychů pastvin a 61 štrychů luk. (1
štrych =0,293 ha). Je tu rybník násadní na 1 1 kopy a chmelnice na půl
věrtele!. Na statku žijí tři formani, ale vesměs mají malé výdělky, takže se
sotva mohou uživit." Potud katastr.
V té době
byly sousední obce - Malá Šitboř, Rockendorf (Žitná) - v držení rytíře Kryštofa
Arnošta von Bigatto (1749 v držení svobodné paní Eleonory Marie z Vildštejnu,
rozené Perglerové z Perglasu). Sousední panství Milíkov včetně Těšova,
Krottensee (Mokřiny) a dvora v Schönfichtu se uvádí pod jezuitskou kolejí v
Chebu (v roce 1756 pod Liebmannem Kazimírem Benstem). Z tohoto pohledu nepatřil
AMONSGRÜN rozhodně k žádnému ze sousedů a zbýval jedině kynžvartský pán.
Schaller o Amonsgrünu
Schaller
(1788) uváděl obec Amonsgrün s tvrzí Boršengrýnem jednoznačně jako součást
kynžvartského panství. Kynžvart tehdy patřil do kraje Plzeňského; až později za
Sommera do kraje Loketského.
"BORŠENGRÝN
(Würschengrün) byl kdysi
velmi pevnou tvrzí a mnohým loupežníkům poskytoval znamenité služby. V důsledku
toho byl v roce 1452 přepaden obyvateli chebského okresu a rozbit (Bruschius).
V této krajině se nachází velmi mnoho kyselek, které slouží obecně místo
obvyklého nápoje. V tzv. Dyleňském lese, kde roste nejlepší dřevo, nacházejí se
také granáty a topasy. V roce 1755 zastřelil tehdejší hospodářský ředitel pan
Anton Wohl-rath ve zdejších lesích vlčici a tři mladé.
Úbočí
(Amonsgrün) se 75
čísly leží na Libavském potoce (Liebau- oder Leibenbach), který pramení u
Kynžvartu; u Trpěše (Tiepesenreuth) se spojuje s potokem Wondra. Poblíž vesnice
jsou ještě ruiny a sklepy jednoho rozpadlého zámku ke spatření.
Podlesí
(Markesgrün) s 28
čísly." Potud Schaller.
Sommer o Amonsgrünu
SOMMER (1847) ve své topografii
Loketského kraje uvedl:
"AMMONSGRÜN (dnes Úbočí), 3 hodiny
severoseverozápadně od kynžvartského zámku, na potoce Ammonsgrüner Bach, ves má
104 domů a 806 obyvatel, mezi nimi 16 izraelských rodin, farností patří pod
Žandov, má 1 školu, ke které patří 1 pomocník, tři mlýny, z nichž jeden je s
pilou, je zde 1 minerální pramen, používaný jako pitná voda; nedaleko stranou
leží: (a) Starý zámek jako hradní ruina, kde ve starých časech na
Würschengrünu měl pobýval jeden loupeživý rytíř; (b) ruina zrušené Křížové
kaple.
MARKUSGRÜN (dnes Podlesí, též
Markesgrün), 1 1 hodiny severoseverozápadně od zámku, ves se 44 domy a 297
obyvateli, farností patřící pod Žandov, má 1 vrchnostenský panský dvůr,
1 myslivnu a 1 hodiny stranou ležící 1 mlýn s pilou Kneipelmühle vedle
jednoho dominikálního domu." Potud Sommer.
Další encyklopedisté z let 1870-1920
Jan
ORTH-František SLÁDEK (1870) uvádějí ves AMONSGRÜN se statkem allodiálním, jehož
cena v roce 1800 byla vypočtena na 76707 zlatých; katastrální obec, 112 domů a
753 německých obyvatel, spadající pod politickou obec a farnost Dolní Žandov,
okres Kinžvart (s měkkým "i"), škola "na blízku" (?), někdy
tvrz. Amonsgrün; zakoupil roku 1709 Filip Adolf Metternich a spojil ves s
panstvím Kinžvartským, při němž dosud (1870) jest.
KOTYŠKA
(1895) ve svém
soupise obcí Čech uváděl AMONSGRÜN jako katastrální a již samostatnou místní
obec (od 1.dubna 1874), ležící na potoce Krottenbach, katastr 12,23 km2, ves má
108 domů a 672 německých obyvatel, z toho 310 mužů a 362 žen (1890).
Patří pod
hejtmanství Planá, zastoupení, soudní okres a bývalé panství Kynžvart; fara a
pošta Dolní Žandov, s vlastní kaplí Nalezení sv.Kříže, o samotě stojící jako
poutní kaple (?); dále škola-dvojtřídka (III.,4), nesv. statek a dvůr s 57,52
ha pozemků, myslivna pana knížete Richarda Metternicha, samoty Perlsberger a
Glashütten (Sklárny).
Statistika
obyvatelstva Čech Orts-Repertorium 1900 uvádí v roce 1900 AMONSGRÜN jako
katastrální a místní obec se 107 domy a 609 obyvateli se třemi samotami: 1.
Glasshütten (Sklárny), 2. hájenka Neuhauser Forsthaus (neboli Perlsberská
hájenka), 3. Dolní mlýn (Untere Mühle - na potoce při cestě do Podlesí), fara a
pošta Dolní Žandov.
ŠVÁB (1927) po dvaceti letech uváděl jen 536
obyvatel!
Po sčítání
lidu k 1.prosinci 1930 měla obec 495 osob. Po připojení Sudet k Německu při
sčítání lidu 17.května 1939 měl Amonsgrün jen 439 obyvatel. Po odsunu Němců
(1946) měla obec při sčítání lidu k 22.květnu 1947 celkem 86 nových dosídlenců;
v roce 1950 celkem 92 obyvatel. V roce 1971 se uvádělo sice 125 obyvatel, ale
přibývalo především rekreačního obydlení.
Obyvatelstvo Amonsgrünu (Úbočí)
U vsi je
znám přesný počet osob ze vzácně dochovaného seznamu obyvatel podle víry v roce
1651 (117 osob). Z toho lze propočítat: když bylo 17 rolníků v berní rule
(1654), tedy i 17 rodin, průměrná velikost rodiny činila í 6,88 osob.
Prudce rostl
počet obyvatel v 18.století i počet domů ( 1654 bylo 17 dvorů či domů, 1757
bylo 34 domů, 1788 již dvojnásobek 75 domů). V roce 1845 překročil počet domů
stovku (104 domů) při 806 obyvatelech; důvodem byl příliv 16 židovských rodin
(cca 120 osob). V roce 1880 bylo sice 119 domů ale jen 696 obyvatel; důvodem
byl opačný odliv Židů po požáru (až na nulový stav v roce 1930). V letech 1939
měl Amonsgrün jen 439 obyvatel. Po odsunu Němců (1946) nebyla ves už plně
dosídlena - na rozdíl od příměstských obcí jako Hleďsebe, Drmoul, Valy. V roce
1993 měla 64 obyvatel a z předválečných 121 domů zbylo 30. Bylo tu však dalších
25 rekreačních objektů chatařů a chalupářů, kteří přispěli k oživení a záchraně
obce.
Úbočí má
dnes celkem 55 objektů, z toho 30 s popisnými čísly - čp.1, čp.2, čp.3, čp.4,
čp.5, čp.6, čp.12, čp.13, čp.16, čp.18, čp.19, čp.23, čp.29, čp.31, čp.36
čp.38, čp.48, čp.49, čp.50, čp.51, čp.52, čp.53, čp.62, čp.71, čp.80, čp.92,
čp.96, čp.103, čp.116, čp.120; 25 rekreačních objektů s evidenčními čísly:
če.1, če.2, če.3, če.4, če.5, če.6, če.7, če.8, če.9, če.10, če.11, če.12,
če.13, če.14, če.15, če.16, če.17, če.18, če.19, če.21, če.22, če.23, če.24,
če.25, če.26.
Charakteristika obce
Obživa
obyvatel. Vesnice měla
osmnáct selských dvorů, většinou čtverhranatých, uzavřených (kolem 10 ha polí),
20 chalupníků bydlelo ve staveních typu fachwerku s lomenicí (po 6-10 ha polí),
25 domkářů mělo po 2 až 5 ha polí. Vedlejší zaměstnání drobných rolníků
pomáhalo při obživě. Byly tu tři kamenné mlýny s mlýnskými kameny, s pilami a s
koly na horní náhon, pět hospod, z nichž dvě měly prostorné taneční sály
(Hahnatoni a Rat), dvě řeznictví, tři obchody se smíšeným zbožím, dvě kovárny a
dva kováři, pracovali tu dva mistři kolářští, tři ševci, dva krejčí, dokonce
dva kadeřníci, dva bednáři aj. Ale žádný pekař, rolníci si totiž pekli chléb
sami, až později byl dovážen chléb ze Žandova. Bydlelo tu 18 až 20 rodin, které
měly bydlení jen v nájmu. Přes léto pracovaly v lázních. V minulosti živila
sklárna řadu mužů.
Zemědělství. Zdejší rolnictvo si po svém
vylepšilo obvyklý systém trojpolního hospodaření na polích a vzniklo šestipolní
hospodaření (Sechsreihensfruchtfolge): 1.rok - okopaniny (brambory, zelí, řepa,
dorše), 2.rok - ozimy (žito nebo ozimá pšenice), 3.rok - jařiny (ječmen, oves,
jarní pšenice), 4.rok - tzv.úhor (jeteloviny - červený a zelený jetel), 5. rok
- ozimy s dobrým hnojením (pšenice), 6.rok - jařiny (oves a ječmen bez hnojení
). Zprvu se mlátilo ručně, později ruční mlátičkou, větší sedláci měli žentour
s dobytčí silou. Později se spojili rolníci k nákupu strojů - mlátičky,
sekaček, kultivátorů a strojů na rozvoz hnojiv. Vznikly dva zemědělské
velkopodniky - Ferdinand Plail čp.37 a vzorový dvůr Josefa Sittnera čp.6.
Obilí k
prodeji se vozilo do družstva do Žandova, dobytek na jatka se prodával přes
handlíře dobytka Johanna Plaila z čp.110 po odchodu Židů, kteří to dříve
zařizovali.
Vedle chovu
ve vlastních stájích spolupracovali větší sedláci s "Pastvinářským
družstvem Haselhof". Vedly se plemenné knihy, prováděla se pravidelná
kontrola mléka. Převládla simmentálská rasa dobytka se strakatými, bílými a
červenohnědými kravami.
Příznivá
půda pro pěstování brambor vedla především malorolníky k využívání raných
odrůd, které se dobře prodávaly v blízkých lázních. Vozily se s vozíky
(Trogwagen) do Kynžvartu a do Chebu a brambory se prodávaly po domech Za
příznivých lázeňských sezón byla poptávka po pracovních silách a malorolníci si
v lázních přivydělávali jako zedníci, tesaři, políři. V místě měli čtyři
včelaři své včelíny.
Správní
vývoj obce. Na staré
obecní pečeti byla kaple s mohutným dubem. Podle toho soudíme, že v obci bývala
dříve stará dřevěná kaple (nová je z 19.století). V čele obce býval rychtář
(Richter), pak představený (Vorsteher). Po revoluci 1848 patřila obec pod
politickou velkoobec Dolní Žandov, ale 1.dubna 1874 se oddělila ((například
Markartov až v roce 1878) a v čele obce byl starosta (Bürgermeister) demokraticky
volený radou obce. Obecní úřad býval vždy v domě, kde bydlel starosta. Před
válkou tu bývaly strany: sociální demokracie, Svaz zemědělců, malorolníků a
chalupníků a naposledy Sudetoněmecká strana. Po první světové válce byla
starostou Josef MEISTER z čp.101 (soc.dem.), později sedlák Georg Kummer a po
jeho smrti Georg Fritsch.
Farnost byla
vždy v Dolním Žandově. Je historicky velmi stará. Například roku 1591 tvořily farnost obce: oba
Žandovy a Brtná z panství Kynžvart, Markartov a Amonsgrün z panství Kynšperk,
Malá Šitboř, Perlsberg (Lazy) a Roggendorf (zaniklá Žitná).
Katastr obce. Roku 1896 měl Amonsgrün katastr
1223,21 hektarů a sem patřily rozlehlé lesnosti na vrchu Lesný. Na katastru
bylo 1752 parcel. Amonsgrün byl čtvrtou největší obcí na soudním okrese
Kynžvart (po Kynžvartě s 4161 ha, po Maiersgrünu s 4161 ha a Lohhäuseru s 1334
ha). Kdysi se uváděla rozloha obce až 1500 hektarů, což způsobila velká
obtížnost měření plochy v hlubokých lesích na Lesném.
Čistý roční
výtěžek obce. Roku 1896
činil 6057 florentýnských. Amonsgrün byl ze 26 obcí na okrese Kynžvart sedmou
nejvýnosnější (Kynžvart s 19622 fl., Stará Voda s 9676 fl., Maiersrün s 9726
fl., Milíkov se 7252 fl., Dolní Žandov s 6388 fl., Lohhäuser s 6198 fl.).
Například
sousední Markartov měl katastr jen 439 hektarů, 838 parcel a roční výnos 2 909
florentýnských.
Členění obce. Obec se členila na osm částí: 1.
Starý zámek (Boršengrýn), 2. Chebský tábor ("Jachalaja"= Egerer
Lager), 3. samota Dolní mlýn, 4. Dolní ves s panským dvorem, 5. Židovské
městečko (Judenstadt), 6. Horní ves, 7. samota Na hutích se sklárnou a
fořtovnou (8 stavení), 8. Perlsberská hájenka neboli Neuhäuser Forsthaus (čp.
119), ležela přímo na hranici u obce Perlsberg (Lazy).
Lékař pro
obec.
Distriktním lékařem pro Žandovsko byl (kol 1890) ranhojič Gottgfried KABRHEL
(Wundarzt), a až po něm Josef BACHTROG byl doktorem medicíny. Amonsgrün musel
platit roční daň na nemocenskou pokladnu 1915 fl. a roční paušál cestovného pro
doktora byl 14 fl. Sanitární záležitosti řídil a kontroloval v minulosti c.k.
krajský fyzikát v Chebu (obecní lékař v městě byl "chebský fyzik").
Ještě před rokem 1895 byl však vytvořen samostatný sanitární okres, který nyní
spadal pod kontrolu c.k. okresního lékaře v Plané. Lékárny byly v Kynžvartě a v
Plané. Porodní báby byly v každé větší obci. V Kynžvartě byl také zvěrolékař.
Četníci a
vojsko. Obec
spadala pod četnickou stanici v Kynžvartě, která měla 3 četníky. Mladí muži ze
vsi rukovali k 73. pěšímu pluku v Chebu nebo k 22. střeleckému batalionu myslivců,
starší k 6. zeměbraneckému pěšímu pluku.
Hasiči. Obec měla spolek dobrovolného
hasičstva, který byl založen v roce 1880 jako hasičský spolek (Freiwillige
Feuerwehr). To byl vůbec nejstarší spolek ve vsi. K 31.12.1894 měl 91 členů.
Založil si také vlastní úmrtní pokladnu pro pohřebné, měl vlastní hasičskou
kapelu a kapelníkem byl Karl Eckert. Zakoupena byla později i motorová
stříkačka.
Panský dvůr.
Z kamení
zříceniny byl postaven panský dvůr a stal se novým centrem hospodářství obce. V
minulosti plnili Amonsgrünští své robotní povinnosti pracemi na polích a v
lesích a kromě toho i pracemi na zámku. Panský dvůr z roku 1846 už
nezastihl časy nucené povinné roboty, ale řada mužů ze vsi pracovala ve dvoře
za výdělek. Dvůr však byl již před první světovou válkou i s pozemky
rozparcelován a pozemky zprvu přešly do nájmu malých rolníků u majitele knížete
Metternicha, až je potom skoupil sedlák Georg Kliebhahn.
Lesní správa. V obci bývalo stanoviště lesní
správy, kterou reprezentoval revírní fořt a dva myslivci. Bydleli v osadě
Na hutích, kde byla původně v provozu sklárna a také zde stála prostorná
fořtovna. Pro lesní provoz tu byla budova, zvaná Kammerdienerhaus, a několik
stavení jako obydlí pro lesní dělníky. V lese pracovali dřevorubci a formani,
což byli majitelé povozů z řad malorolníků. Ti si přivydělávali odvážením dřeva
z lesa na žandovské nádraží. Posledními správci lesa byli po první světové
válce fořt STŘÍŽSKÝ, fořt GRÖBL a fořt STEJSKAL. Osada Na Hutích, původně
nazývaná Glashütten (Sklárna), měla také zařízení na chov ryb a lesní školku,
které říkali vesničané tvrdošíjně "Pflanzgarten" (Květinová zahrada).
Při okraji
obce Perlsberg (dnes Lazy) bývala amonsgrünská hájenka Neuhäuser Forsthaus s
čp.119, která patřila katastrálně ještě k Amonsgrünu. Až sem sahal katastr obce
Úbočí - oněch domnělých 1500 hektarů. Běžel od Bílého kamene až k hájence
Neuhaus v Lazech, tedy sedm kilometrů vzdušnou čarou.
Škola. Koncem 19.století byla postavena
prostorná škola pro dvě třídy; v roce 1939 měla školní kuchyni, anglické
splachovací klozety, malé sportoviště, učitelskou místnost a byt pro
učitele.Učitelé byli: Johann Schön, Kneissel, König a poslední - pan Lenz.
Zemědělský
spolek. V roce
1920 založili sedláci - bez ohledu na velikost dvora či rozsah polí -
"Zemědělský spolek", který se staral o nákup kvalitního osiva a
umělých hnojiv. Obchodním vedoucím byl dlouhá léta Georg Fritsch z čp.50.
Mužský
pěvecký sbor byl založen
roku 1926 pod vedením učitele Schönigera. Zimní bály pěveckého spolku, hasičů a
lesníků - to byly centrální události ve společenském životě zde.
Diletanti. Ve vsi se také se sdružili
ochotníci k amatérskému divadlu. V kraji se jim říkalo "diletanti" -
bez pejorativního podtextu. V zimním období nacvičovali a hráli divadlo. Vynikl
jako nejoblíbenější herec Josef Plail z čp.26. Na svatého Štěpána hráli obvykle
novou nacvičenou hru - premiéru.
Peněžní
prostředky. V obou
blízkých městech (Žandov a Kynžvart) měly své pobočky Chebská spořitelna
(Egerländer Sparkasse), rajzfajzenka (Raiffeisenkasse) a městská spořitelna
(Stadtsparkasse).
O místní
chudé bylo postaráno v chudobinci (zprvu v čp.85, později v čp.107), kde se jim
vařilo jídlo, a kromě toho přecházeli od domu k domu.
Honební
spolek. Místní
nadšenci pronajímali honební pozemky a zvali sem zanícené nimrodi z města i s
jejich přáteli.
Aby se
zabránilo výběhu zvěře do metternichovských náhorních lesů, byly nataženy šňůry
s červenými pásky a honitba tak uzavřena. Na krytých posedů se čekalo a číhalo
na jeleny, srnky, zajíce a lišky. Největšímu zájmu z bálů se těšil právě ten
nimrodský, bál přátel honu a lovu, zvláště když se v sále objevil vycpaný
jelen.
Péče o
kulturu. K udržení
německé kultury se prováděly různé sbírky - k udržení německé školy a mateřské
školky. Lidé si chtěli zajistit také dobré stáří a přežívala tradice přijímání
jen vyzkoušených novot. Konzervatismus měl velkou sílu. - ve vsi přežívaly
historické lidové stavby s fachwerky, v terénu bylo mnoho polních křížů a na
domovních zdech ve výklencích sošky Panny Marie. Mládež byla trochu jiná -
jeden čas tu byla vlastní "ortsgrupa" německé zemědělské mládeže.
Učitel Lenz měl ve škole malé muzeum a vedl obecní kroniku. O obecní knihovnu
se staral Georg Plail z čp. 50.
Sklárny v
obci. Ve
východní části obce, při lese podél potoka, bývaly v 19. a ještě počátkem 20.
století sklárny. Při pátrání po pomnících jsme tu nalezli ještě výrazné základy
po několika budovách. Přes nadějný provoz sklárny zůstával Amonsgrün
zemědělskou vsí (smíšenou s četnými řemesly). Po vytěžení Bílého kamene u
Kynžvartu sklárna zanikla. A také vlivem konkurence velikých a levnějších
skláren s vysokoteplotními pecemi a moderním zařízením. .
Významné
osobnosti obce. Josef
FRITSCH, tesař z Amonsgrünu, v 19. století upevnil na dvě věže arciděkanského
kostela v Chebu odvážně dva kříže, nespadl, a za tento čin byl jmenován čestným
občanem města Chebu. Pocházel z čp.50 a žil od roku 1812 v místě. - Známou
osobností byl tzv. "Fritzn-Doktor Plail ", který žil jako lékař kol
1900 v městě Teplá, kde žili i jeho bratři - lékárník Plail a berní úředník
Plail. - Když vznikla měšťanská škola v Kynžvartě a byla otevřena železniční
trať do Chebu, mnozí místní studovali. Stali se učiteli jako Josef Kummer z
čp.28, Michael Fritsch z čp.50, Karl a Michael Plail (po odsunu rektor v
Augsburgu) z čp. 55, Anton Pichl z čp.117, Anton Tauber (po odsunu úředník v
Norimberku) z čp.32, Hans Fritsch z čp.112. Osobností byl Anton Jakob,
vynálezce a hudebník. Známý kutil Georg Kohnhäuser konstruoval boby s
vylepšenými sanicemi a též závodil.
Pověsti
Šílený
šlechtic z Boršengrýnu. Mladí rytíři na hradě Boršengrýn byli bujná cháska, rádi popíjeli a pak
neměli daleko do rvaček. Na taneční zábavě v Žandově jeden z nich usiloval o
starostovu krásnou dcerku. Ale ta se již zadala jednomu chlapci z Amonsgrünu.
Když ho odmítla, rozhodl se pomstít. V úvozové cestě u hradu si rytíř počíhal
na nápadníka a na cestě domů ho surově přepadl a zabil. Zato byl náležitě
potrestán. V místě vraždy byl později postaven Křížový kostelík
("Kreuzkirchlein"). Stal se cílem procesí poutníků, ale v josefínské
době byl zrušen. V roce 1820 byl už tak zchátralý, že mohl sloužit leda jako
ovčín. Nakonec zůstala z kostela jen hromádka kamení jako znamení někdejšího
Božího domu.
Pověst o
nebeské koze. Při
různých obyčejích se často připomínala nebeská koza jako podivná postava už z
dob pohanských. Jednou skočila dolů ze svahu mezi Dolním mlýnem a Pěnkavím
mlýnem (Finkenmühle) jakási postava, zahalená do rozevlátého šatu a mečela jako
koza. Chtěl tak poděsit dět když si dělily peníze za koledování. Ukázalo se, že
to byla jedna stará drbna, která jim sehrála takové divadlo.
Pověst o
hrůzostrašném hejkalovi. Strašidelnou postavou byl hejkal, který tropil různé neplechy na cestě od
Žandova. Když se vracel nějaký vesničan z žandovské hospody anebo od nočního
vlaku, volal na něho "Hej! Hej!". To se rozléhalo po plošině polí do
dálek k bažinám a močálům. Vyděšený člověk vzal rychle nohy na ramena, aby
unikl strašidlu. Zalit potem nacházel prchající útočiště také u "Bílého
marteru", kterému se strašidlo vyhýbalo. Toto volání si rozumní lidé
vysvětlovali jako prosté volání formanů "Hej! Hej!" při povzbuzování
svých tažných zvířat, když stoupala na Žandovský vrch. Kdoví ....
Zdejší čert
Zemper. O Svaté
noci, po štědrovečerním jídle, se dávaly zbytky jídla jaksi na usmířenou
Zemperovi. Sbíraly se ze stolu do pytlíku a vysypaly se u ovocného stromu v
zahradě se slovy: "Tady máš, Zempere, trochu jídla! Nezapomněli jsme ani
na jablíčka a hruštičky!" Zemper se tehdy jevil jako dobrý domácí duch,
který děvčatům například sděloval směr, ze kterého přijde jejich pozdější
ženich. Později přešlo jméno Zemper na čerta. .
Díry
skřítků. V dobách,
kdy ještě nechodil Mikuláš, když děti v zimním období hodně zlobily, dospělí je
strašili, že pro ně přijde obávaná děsivá postava a odvede je do Skřítčích děr,
které byly hluboko v lese za Kladskou. A skutečně se prý objevovala jakási
postava v kožešinové čepici, s vlajícím pláštěm, s pytlem na zádech a s
řinčícími řetězy, a děti se opravdu bály, aby je nevzal do Skřítčích děr. Až ji
nahradily postavy Mikuláše neboli knechta Ruprechta (tak se Mikuláši říkalo) a
ještě později postava "opravdového" čerta.
Léčitelka. Ve vsi žila jedna žena, která byla
volána ke kravám, když onemocněly nebo měly v mléce krev. Léčila je modlitbami,
směsí léků, vtíráním léčivé masti. Byly to domácí pro-středky, které se po generacích
osvědčily a pomáhaly i nemocným lidem. Dnes tomu říkáme léčitelství. Její
manžel předčítal v kapli a předříkával na procesích - k nedaleké kapli Maria
Kneipelbachkapelle nebo do Rockendorfu či ke kříži na Májové hoře u zámku
Kynžvart.
Židé v Úbočí
Zdejší
židovská komunita vznikla ve středověku bez přesnějšího vymezení. Doložena je
až kol roku 1830. Roku 1847 měla obec AMONSGRÜN 104 domů a 806 obyvatel, z toho
16 židovských rodin. Židovská čtvrť se nacházela pod hradní ruinou - v západní
části obce. Říkalo se jí "Židovské město" (Judenstadt, vysl.
"Gúnštód"). Původně měla 17 židovských domů, číslovaných římskými
číslicemi. Obživu Židů tvořilo zemědělství, ale hlavní bylo obchodování s
dobytkem, s kůžemi a se lnem.
Bohoslužby
bývaly ve zdejší modlitebně, která byla prostorná a měla vnější
schodiště. Každé židovské stavení mělo na dveřích klepátko (Klopfer). Trojím
zaklepáním na dveře (es-ta-ta) se svolávali Židé k bohoslužbě. Foto modlitebny
nebylo nalezeno. Židovský hřbitov se nacházel na druhé straně zaniklého
předhradí Boršengrýnu v mělkém údolí, které se svažovalo k Hradnímu rybníku.
Přístup na hřbitov byl pouze cestou při jižním hradním příkopu.
V historii
komunity byl rozhodující krutý požár dne 29. května 1889, který postihl
Židovské město. V něm vyhořelo devět stavení a mezi nimi i modlitebna. Ta byla
sice znovu postave-na, ale nové příznivé poměry pro Židy v Rakousko-Uhersku -
co se týká svobodného stěhování - přivedly většinu židovských rodin k
rozhodnutí odstěhovat se do Ameriky. Jiné rodiny se stěhovaly do
okolních měst. Roku 1896 měla ves 109 domů a 672 obyvatel, z toho už jen 5
židovských rodin. Úbytek obyvatel proti roku 1847 o 134 osob tedy způsobilo
hlavně stěhování Židů z obce.
Dnem 1.ledna
1897 se tu přestaly sloužit bohoslužby a modlitebna byla prodána roku 1902
křesťanu Michlovi. Ten provedl přestavbu na nový dům s čp. 117. Naposled
byl dům v majetku rodiny Tauberů. Ani tento dům na místě židovské modlitebny,
už nestojí. Kol roku 1960 byl stržen.
Po zrušení
židovské náboženské obce (1897) přešly zůstavší rodiny židovské komunity pod
židovskou náboženskou obec v Kynžvartu, která také převzala péči o zdejší
hřbitov.
Po první
světové válce odešel ze vsi i zbytek Židů. Židovské rodiny se vystěhovaly do
Mariánských Lázní, ale také do blízkého Dolního Žandova a hlavně za moře. Při
sčítání v roce 1930 měl Amonsgrün 106 domů a 495 osob a už žádného Žida.
Sousední Dolní Žandov měl tehdy 1594 obyvatel, mezi nimi 18 Židů.
Roku 1934
ředitel školy v Amonsgrünu, Richard König, sepsal seznam příjmení bývalých
zdejších židovských rodin. Byla to příjmení ADLER, BLOCH, FALK, FISCHEL,
GUTMANN, KAMM, KOHN, LÖWY, MEIER, REICHL (tito se odstěhovali do Františkových
Lázní a do Plzně), SACHER, SCHIMMER. Potomci mnohých z nich jistojistě žijí v
Americe.
Nedaleký židovský
hřbitov v muldě za Hradním rybníkem tak zůstal po roce 1897 poslední a
jedinou památkou na zdejší zaniklou židovskou komunitu. Náhrobky pocházejí
pouze z 19. století. Hřbitov byl společný pro obce Amonsgrün (Úbočí) a Dolní
Žandov. Pohřbívalo se tu do konce 19. století. Pak zůstal opuštěn, ale
zachován. Nejstarší zpráva o něm je z roku 1837, pravděpodobně je však starší.
Na ohrazení hřbitova masivní zdí bylo použito kamenů z předhradí Boršengrýnu.
Ve 20. století začala být rozebírána kamenná zeď hřbitova - podobně jako hrad -
pro stavební základy ve vsi, takže hřbitovní zeď je dnes nízká a pouze vstupní
zeď s vchodem od Hradního rybníka je vyšší a zůstává v původním stavu. Je
zachráněna větší část náhrobků.
Při
současných úpravách hřbitova byla většina ležících náhrobků byla znovu
postavena a vykáceny přerostlé jehličnaté stromy na hřbitově, čímž se místo
prosvětlilo a bude sloužit do budoucna jako památka židovského osídlení.
Památky
Za
nejcennější památku lidové architektury byl v minulosti považován v obci vchod
do Pěnkavího mlýna (Finkenmühle), opatřený sochami a s výzdobou.
Kaple Nalezení Svatého Kříže
Církevní svátek. Ve vsi se nachází obecní kaple, kde
se konávala každoročně slavnostní mše první květnovou neděli. Májová kaple -
jak se jí také někdy říkalo - měla tedy hlavní svátek na první květnovou
neděli. V ten den přicházeli z blízka i z dálky sváteční hosté, aby se tu
setkali s příbuznými, s přáteli z dětství, se sousedy. Pilo se, jedlo, a
přijížděl i kolotoč a houpačky, zkrátka "Kirwa" (tak se říkalo v
krajině církevním oslavám ve vsích). Protože šlo o jednu z prvních
"poutí" v roce, byl to svátek velmi oblíbený a hojně navštěvovaný. V
kapli "Nalezení Svatého kříže" proběhla dopoledne slavnostní
bohoslužba, když k návštěvě mše před tím vyzváněly obecní zvony. Nastávala
vážná chvíle modliteb, církevního zpěvu a hlubokého zamyšlení se nad
pomíjejícností života. Pamětníci uvádějí i hudbu varhanní.
Obecní zvony. Kaple měla dva zvony, které
vyzváněly obvykle ve středu a svolávaly na mši. Zvonilo se však také ráno, v
poledne a k večerním modlitbám. O zvony se staral Hans Fritsch z čp.59 po
dlouhá léta.
Farnost
Dolní Žandov. Obec
patřila pod farnost Dolní Žandov a zde byl dlouhá léta Georg Fritsch z čp.50
členem farní rady v Žandově. Farářem byl dlouho vikář Franz LENZ - od první
světové války až do odsunu (1914-1946).
Oblíbená
procesí. Zbožnost
obce potvrzovaly četné polní kříže a kolem nich proudila procesí. Místní rádi
chodívali na procesí k poutním místům do okolí - k nedaleké kapli Maria
Kneipelbach, k Maří na sv.Chlumu, do Rockendorfu (Žitné), ke kříži na Májové
hoře u zámku Kynžvart, i do Starého Kinšperku (dnes Hroznatov).
Anton GNIRS
a popis obecní kaple Nalezení Svatého kříže (1932).
"Kaple Nalezení Svatého kříže
(Kreuzauffindung) byla postavena v dolní části vsi až počátkem 19. století,
když starší Křížová kaple nad hradiskem (Wallburg) byla už ponechána rozpadu.
Nová stavba v obci je barokní a zůstala bez zvláštní vnější výzdoby. Lomenicová
fronta a knížecí věžička s cibulovitou stříškou pro zvon tvoří architektonickou
výbavu kaple. Uvnitř v klenutém prostoru je umístěn jednoduchý barokní oltář.
Jeho oltářní obraz o rozměrech 114 cm x 154 cm dělal chebský malíř Severin
STADLER na způsob řezbářské malby pro kapli. Vedle signatury mistra na obraze
na zadní straně obrazového rámu je uveden nápis: "Pinxit Severin Stadler Egrae
1839 sub direktione rev(erendi) dom(ini) Johannis Bernardi Leider, parochi
Sandoviensis."
Ze zrušené kaple na Křížovém vrchu
bylo pro tuto kapli upotřebeno:
1. socha
jednoho svatého s knihou a zakřivenou holí, 82 cm výšky, pozdně gotická dřevěná
skulptura z 16. století, moderním přemalováním však znehodnocená,
2. barokní socha matky sv. Anny, 122
cm výšky." Potud GNIRS.
Znovuvysvěcení
kaple. Kaple
Nalezení Svatého kříže prošla po druhé světové válce devastací a až v
osmdesátých letech 20.století dostala novou plechovou střešní krytinu, čímž
byla památka zachráněna.
Počátkem
devadesátých let 20. století se několik dobrovolníků postaralo o vnitřní opravy
stěn, zasklení oken, obnovu fasády, takže 21.září 1996 mohl provést nové
vysvěcení kaple P. Václav ŠKACH, kancléř biskupství z Plzně.
Kaple jako
chráněná památka. POCHĚ
popisuje vesnickou kapli takto: "Stavba ze začátku 19. století je obdélná,
s polygonálním závěrem. Stěny jsou členěny půlkruhově uzavřenými, v závěru
kruhovými okny. Průčelí vrcholí trojúhelníkovým štítem. Malá loď je sklenuta
valenou klenbou s výsečemi, presbytář čtvrtkonchou s pásy. Zařízení: hlavní
oltář s obrazem Nalezení svatého Kříže od S. Stadlera (1839 - výrazná, ještě
pozdně rokoková malba), socha světce, asi sv. Volfganga, pozdně gotická, z 2.
poloviny 15. století a socha sv. Anny z poloviny 18. století." POCHĚ
podobně jako GNIRS připomíná historickou Křížovou kapli neznámého stáří i
lokality: (Památka ÚB-10.)
"Na
Křížovém vrchu nad obcí stávala kaple sva-tého Kříže patrně prastarého založení
upravená barokně, zanikla na začátku 19. století a její zaří-zení přeneseno do
kaplí v okolí" - Potud Emanuel POCHÉ ("Umělecké památky Čech 4.díl
S.128).
Nově je v
kapli uložen i hlavní atribut památky - krucifix s renovovanou sochou
Krista, která bývala před kaplí venku. (Viz obrázek 13.)
Pátrání po památkách v Úbočí
V roce 2004 provedl Zdeněk
BUCHTELE s kolektivem spolupracovníků v Úbočí průzkum stávajícího stavu
drobné sakrální architektury a pomníků v krajině ve správním území obce Dolní
Žandov na katastrálním území Úbočí. Bylo evido-váno prozatím 12 památek, z toho
jedna ve velmi dobrém stavu po rekonstrukci a úpravách (ves-nická kaple),
dalších pět nenalezeno a zbývající jsou poškozené, povalené, rozpadlé či
neúplné.
Třináctou
památkou v obci je samotný hrad Boršengrýn.
Válečný pomník
Byl postaven
po první světové válce ve svahu předhradí Boršengrýnu v první zatáčce při levé
straně silnice z Úbočí do Dolního Žandova. Pomník dosud stojí, třebaže je
značně poškozen. Pomníku vévodil litinový kříž, který je však uražený a jeho
části leží kolem pomníku. Výška pomníku bez kříže je 310 cm. Dvě černé skleněné
tabule se jmény padlých byly rozbity a sesbírané střepy jsou uloženy. Kolem
pomníku byl oplocený prostor 4 x 4 metry; jeho přední kamenné sloupky jsou
vytrženy, zadní dva sloupky jsou na místě. Místo je zarostlé náletovými
dřevinami. (Památka ÚB-02)
Jména
padlých, která byla na černých deskách na pomníku:
Beck Anton, *1888, infanterista telegrafního pluku č.1, padl 5.1.1918 v Itálii
Friedl Thomas, *1885, střelec střeleckého pluku č.6, nezvěstný od 1915 na ruské
frontě.
Fritsch Franz, *1880, infanterista zeměbraneckého pluku č.6, nezvěstný od 1915
na ruské frontě.
Fritsch Josef, *1880, infanterista zeměbraneckého pluku č.6, padl 5.5.1915 na
ruské frontě
Fritsch Josef, *1878, infanterista zeměbraneckého pluku č.6, padl 16.5.1916 na
italské frontě
Frítsch Josef, *1881, velitel pochodu (Zugsführer) u pluku č.73, padl 21.8.1918
v Itálii
Fritsch Michl, *1895, infanterista pěšího pluku č.73, zemřel 8.6.1917 v Itálii
Heider Johann, *1888, střelec střeleckého pluku č.6, zemřel 23.11.1918 v
Amonsgrünu
Hirsch Wenzel, *1888, střelec střeleckého pluku č.6, zemřel 7.12.1915 na ruské
frontě
Hoffmann Michl, *1878 Infanterista zeměbraneckého pluku č.6, padl 20.5.1915 v
Haliči
Holzner Franz, *1880, střelec střeleckého pluku č.6, zemřel 14.10.1918 ve Vídni
Kamm Josef, *1887, střelec střeleckého pluku č. 6, zemřel 3.10.1914 v Srbsku
Konhäuser Anton, *1887, střelec střeleckého pluku č. R.6, padl 14.12.1914 v
Srbsku
.Kummer Ferdinand, *1893, infanterista pěšího pluku č.73. padl 28.2.1917 na
italské frontě
Kummer Josef, *1887, střelec zeměbraneckého pluku č.6, zemřel 15.8.1918 v
Albánii
Meister Ferdinand, *1877, infanterista zeměbraneckého pluku č.6, nezvěstný od
1915 na ruské frontě
Müller Georg, *1882, střelec střeleckého pluku č.6, zemřel 3.4.1915 v srbském
zajetí
Plail Josef, *1890, myslivec batalionu polních myslivců č.22, zemřel 26.7.1915
na ruské frontě
Plail Josef, *1886, Infanterista pěšího pluku č.73, zemřel 25.5.1922 in
Amonsgrünu na následky zranění ve válce
Plail Lorenz, *1871, pracovní kolonie, zemřel 2.4.1917 v Itálii
Plail Michl, *1879, infanterista zeměbraneckého pluku č.6, zemřel 5.5.1915 v
srbském zajetí .
Sittner Josef, *1894, kanonýr dělostřeleckého pluku padl 10.9.1916 na italské
frontě
Werner Hermann, *1890, střelec střeleckého pluku č.6, zemřel 8.9.1914 v Srbsku
Zuber Anton, *1889, desátník pěšího pluku č.73, padl 29.11.1917 na italské
frontě
Zuber Josef, *1887, infanterista pěšího pluku č.73 padl 25.11.1914 v Srbsku .
Celkem padlo a zemřelo ve válce 25 mužů za druhé světové války 37 mužů,
většinou v Rusku.
Pomník u Černého rybníka
Pomník
stával vlevo zanikající cesty z Úbočí do Milíkova mezi třemi javory (obvody:
levý 200 cm, střední 208 cm a pravý 217 cm). Současný stav pomníku: horní část
pomníku svalena a poškozena. (Památka ÚB-01.)
Pomník z roku 1862
Pomník stojí
vpravo silničky na konci obce za stavení čp. 37. Uvnitř pomníku je veliká
prostorná nika, kde bývala socha neznámého světce. Vzadu je železná kotva pro
upevnění sošky.
Ve spodní
části pomníku je nečitelný již nápis, z něhož dole je patrno jen jméno obce a
rok 1862. Na horní části je patrna ozdoba. Chybí vévodící kříž, který byl
kamenný. (Památka ÚB-05.)
Hojně zdobený pomník s akrotery a nikou
Pomník je
nad starým úvozem z Úbočí do Kynžvartu asi 1 km od vsi. Spodní žulová část
pomníku je svalena do úvozu, střední pískovcová část s nečitelným nápisem je
značně poškozena a byla nalezena 5 metrů od podstavce. Horní část má uražen
pravý akroter a dolní kus. Obrázek je pokusem o rekonstrukci původní podoby.
Litinový kříž vévodil pomníku a byly nalezeny tři kusy z něho. (Památka ÚB-06.)
|
|
|
|
Utschigův pomník z roku 1861
Východně od
pomníku ÚB-06 při pravé straně úvozu, kde se napojuje novější cesta od Úbočí.
Pomník má dvě části. Horní část je spojena kovovým trnem s podstavcem a v
orámování mizí nápis "Errichtet zur Ehre Gotte von Alois und Klara
Utschi(?) aus Amonsgrün im Jahre 1861." Výzdoba horní plochy má jednak
výrazné akrotery, uprostřed je Oko Boží s paprsky, pod vrchní deskou běží kolem
dokola miniaturní románský obloučkový vlys.
Dolní část pomníku má vpředu rovněž
orámování a v něm Ondřejský kříž. U pomníku byl nalezen také litinový kříž a v
jeho dolní části dvě postavy, pravděpodobně Boží rodina, horní část s Kristem.
Torzo kříže má 92 cm. (Památka ÚB-07).
Židovský hřbitov u hradu
Od konce
19.století je hřbitov opuštěný, část pomníků chybí, část je rozvalena a jen
několik stojí na původním místě. Kamenná hřbitovní zeď značně poškozena a je
opravována, vykáceny přerostlé kmeny. Hřbitov je připravován jako historická
památka staré židovské obce v Amonsgrünu
Ztracené památky
Z
nenalezených památek, které avizují různé mapy a plánky jde o tyto památky: (1)
pomník ÚB-03 (na silnici do Podlesí kde odbočovala zaniklá polní cesta), (2)
pomník ÚB-04 ( vlevo původní cesty z Úbočí do Dolního Žandova), (3) pomník
ÚB-08 (při cestě do Kynžvartu), (4) pomník ÚB-09 (při cestě do Kynžvartu u
rozcestí a kóty 606 m n.m.), (5) zaniklá poutní kaple ÚB-12 (podrobněji popsána
A.GNIRSEM 1932; lokalizováno na mírnou, ale nápadnou vyvýšeninu jižně obce, v
blízkosti silážních jam.
Neuvedeno
Velice
ceněnou památkou v obci před válkou býval vchod do zdejšího mlýna s fachwerkem
v patře, se dvěma soškami v nikách, nadpis nad dveřmi a výše pak plastický znak
blíže nepopsaný. Dnes nebylo nalezeno.
Seznam domů v bývalém Amonsgrünu (1945)
Čp. |
Majitel |
1 |
Plahl
Johann |
2 |
Grundl
Anton |
3 |
Kliebhahn
Josef |
4 |
Plail
Anton |
5 |
Meister
Georg |
6 |
Sittnerová
Marie |
7 |
Zuber Karl |
8 |
Walter
Ignaz |
9 |
Fritsch
Margarete |
10 |
Bar Anton |
l1 |
Meister
Johann |
12 |
Plahl
Anton |
13 |
Grundl
Georg |
14 |
Pichl
Johann |
15 |
Kliebhahn
Georg |
16 |
Tauber
Franz |
18 |
Kummer
Anton |
19 |
Plail
Mathilde |
20 |
Scherbaum
Georg |
21 |
Kraus
Johann |
22 |
Seidl
Josef |
23 |
Eberl
Johann |
25 |
Konhäuser
Georg |
26 |
Plail
Josef |
27 |
Fischer
Anton |
28 |
Kummer
Dtto |
29 |
Plahl Kar1 |
30 |
Plail
Michael |
31 |
Fritsch
Johann |
32 |
Beckt
Johann |
33 |
Müller
Karl |
34 |
Fritsch
Michael |
35 |
Stark
Adolf |
36 |
Kummer
Adolf |
37 |
Plail
Ferdinand |
38 |
Plail
Josef |
39 |
Martin
Georg |
40 |
Pichl
Josef |
41 |
Sollner
Katharina |
42 |
Zuber
Marie |
43 |
Kníže
Metternich |
44 |
Kníže
Metternich |
45 |
Sommer
Anton |
48 |
Dötz Josef |
49 |
Zuber
Michael |
50 |
Fritsch
Georg |
51 |
Plail
Albina |
52 |
Fischer
Anton |
54 |
Oppel
Aloisia |
55 |
Plail
Georg |
56 |
Meister
Georg |
57 |
Eckert
Josef |
58 |
Kummer
Franz |
59 |
Fritsch
Johann |
60 |
Zuber Karl |
61 |
Hahn
Johann |
62 |
Maier
Rudolf |
63 |
Wirnitzer
Andreas |
65 |
Plail
Johann |
67 |
Jakob
Andreas |
68 |
Zuber
Johann |
69 |
Pichl Karl |
70 |
Kindl
Franz |
71 |
Fischer
Karl |
72 |
Plail
Josef |
74 |
Kindl
Ignaz |
75 |
Zuber
Josef |
76 |
Seidl
Anton |
77 |
Plail
Marie |
79 |
Lippert
Matthias |
80 |
Meister
Michael |
81 |
Pichl Adam |
82 |
Schwarz
Johann |
83 |
Fritsch
Johann |
84 |
Maier Rosa |
85 |
Maier Karl |
86 |
Plail
Franz |
87 |
Meister
Georg |
88 |
Plail
Josef |
89 |
Tauber
Franz |
90 |
Eckert
Nikolaus |
91 |
Pichl
Magdalena |
92 |
Kummer
Josef |
94 |
Hahn Josef |
96 |
Kliebhahn
Karl |
97 |
Myslivna
Metternich |
98 |
Fořtovna
Metternich |
100 |
Hablowetz
Kaspar |
101 |
Meister
Josef |
102 |
Pötzl
Alois |
103 |
Obecná
škola |
104 |
Zuber
Michael |
105 |
Klügl
Mimael |
106 |
Konhäuser
Lorenz |
107 |
Obecní dům |
110 |
Plail
Johann |
111 |
Fritsch
Anton |
112 |
Fritsch
Katharina |
113 |
Plail
Franz |
114 |
Tauber
Anton |
116 |
Hoffmann
Andreas |
117 |
Buberl
Anton |
119 |
Myslivna
Perlsberg |
120 |
Pichl
Johann |
121 |
Lorenz
Andreas |
122 |
Pichl
Johann |
Vysvětlivky
(přizviska) domů:
čp.7 - Karl Zuber - U kováře Toniho;
čp. 11 Johann Meister - mlynář a na Finkenmühle;
čp.14 Johann Pichl mlynář na Dolním mlýně;
čp.23 Eberl - mlynář (Grund-müller);
čp.43 a 44 - "komoří" knížete Metternicha Na Hutích;
čp.52 Fischer - U zedníka; čp.56 Georg Meister - U kováře Martina a v
sousedství čp.87 Georg Meister - Huwatschek (?);
čp.97 Metternichova myslivna Na Hutích,
čp.98 Metternichova fořtovna Na Hutích;
čp. 100 - Kaspar Hablowetz - Na Hutích;
čp.103 - obecná škola, čp.107 - obecní chudobinec;
čp.117 - synagoga (Tempel) alias Fuchsmichl;
čp.119 - Metternichova mys-livna v Perlsbergu na katastru Amonsgrünu
Zdroj: http://www.hamelika.cz