Kód CZ 16954 Uherský
Brod
(Ungarisch
Brod, Magyarbród)
Připojené: Havřice,
Maršov,
Těšov,
Újezdec Kostel Neposkvrněného početí P. Marie Zdroj A) Masarykovo nám. čp.
103. Trojlodní chrám představuje vynikající barokní architekturu. Stavba je
pozoruhodná i z urbanistických hledisek, a to vzhledem k polaritě prostoru
náměstí mezi kostelem a radnicí, coby symboly církevní a světské správy. Barokní budova
kostela byla postavena podle plánů kounicovského
architekta Domenica Martinelliho, italského
architekta nar. v r. 1650 v Lucce, kde také r. 1718 zemřel. Byl hodně činný
ve Vídni a na Moravě a pracoval pro šlechtické rody Lichtenštejnů, Harrachů a Kouniců. Kostel dal
postavit Hrabě Maxmilián Oldřich z Kounic v letech 1717 -
1733, kdy byl vysvěcen. Na impozantním průčelí vyniká zejména portál
nad hlavním vchodem. Věž farního kostela
byla postavena v letech 1879 - 1881 podle návrhů
arcibiskupského stavitele Gustava Merety a je
vysoká 60m. Pozoruhodná je i
výzdoba kostela - obraz Stětí sv. Jana Křtitele od
neznámého autora, který dal namalovat r. 1697 Doninik
Ondřej z Kounic, obraz knížete Václava od Adolfa Hellera z r. 1929, nebo
obraz Neposkvrněného početí Panny Marie od neznámého malíře a řada dalších.
Sochy na oltáři jsou dílem Josefa Antonína Winterhaltera. Fara Zdroj C) Farnost byla
založená již ve 12.století, roku 1397 se připomíná trvalý vikář kostela v
Uherském Brodě. Kolem roku 1500 měla presentační právo kolegiální kapitula v
Kroměříži. z let 1735 – 1737 Klášterní kostel Nanebevzetí P.Marie
Zdroj A) … Klášter Dominikánů Zdroj A) Mariánské náměstí
čp. 61. Jedna z nejstarších a největších památek na Uherskobrodsku, dominanta
městského panoramatu.Původně
gotický klášterní kostel s dlouhým presbytářem (typickým pro dominikány),
vybudovaným patrně v první polovině 14. stol., byl mnohem vyšší, než je
dnešní chrám. Byl tvořen trojlodí, s ozdobami z tesaného kamene, na průčelí
měl dvě věže ozdobené hodinami, které byly v té době velkou vzácností. Po
několikerém vypálení a zpustošení v době husitské (1421) a v průběhu
třicetileté války (1634), byl kostel radikálně přestavěn v období raného
baroka, v 6O. a 70. letech 17. století, nákladem hraběnky Eleonory z Kounic,
rozené z Ditrichštejna. Autorem plastik na hlavním
průčelí je olomoucký sochař František Zurn.
Interiér kostela s díly Josefa Winterhaltera a
Benedikta Telčika (oltář) byl naposled upravován v
období novodobého historismu. Fasáda byla obnovena současně s rekonstrukcí
klášterní budovy v posledních letech. Kostel M.J.Husa Zdroj A) Církev čsl husitská, Bratří Lužů čp. 192. Nejstarší dochovaná
gotická sakrální architektura ve městě pozměněná renesanční přístavbou věže a
raně barokní přestavbou v 17. století. Nepostradatelná součást
architektonického fundamentu města, jejíž tradice sahá až k jeho počátkům.
Dominanta ve východní frontě ul. Bratří Lužů. Původně farní
kostel sv. Jana Křtitele. Loď v obvodovém zdivu ze 14. století. Presbytář
pozdně gotický, zhotoven Pavlem Sekaným roku 1494. Renesanční věž z roku 1589
je stavěná Mikulášem Lorkem. Klenby lodi jsou z doby raně barokní přestavby
datované rokem 1667. Roku 1733 byla farní správa přenesena k novému kostelu
na náměstí a v roce 1784 byl kostel odsvěcen a přeměněn na skladiště. Od roku
1898 byla boční loď užívána jako Krajinské muzeum a v roce 1920 byl kostel
převzat a rekonstruován církví Československou husitskou. Kaplička Andělů strážných Zdroj A) z roku 1763 stojí
při vstupu do Tyršových sadů z jižní strany. Po dlouhá léta byly z kaple
vypravovány pohřby z Havřic. V kapli jsou uloženy
urny s pozůstatky spisovatele, znalce dějin města, Vilibalda Růžičky a jeho
ženy. Kaplička Zdroj C) … [Stará synagoga] Zdroj C)
Zdroj D) původně stávala v
židovské osadě na jihovýchodním předměstí. Podle dochovaných písemných zpráv
se jednalo o zděnou budovu neznámého stáří, která byla zbořena v prvních
letech 18. století (kolem roku 1704). [Nová synagoga] Zdroj C)
Zdroj D) Zbořena, postavená
za podpory Maxmiliána Oldřicha z Kounic-Rietbergu v
roce 1717 podle vzoru jedné z amsterdamských synagog stávala v židovském
ghettu uvnitř městských hradeb. Jejím architektem byl zřejmě Domenico Martinelli. Za okupace byla v roce 1941 vypálena a její
zbytky odstraněny. [Ortodoxní modlitebna] Zdroj C)
Zdroj D) zřízena v roce 1872
po rozkolu mezi reformní a ortodoxní skupinou židovské obce. Její interiér
byl z velké časti poničen v období 2. světové války. Valná část stavby je
dochována dodnes, v interiéru budovy se nachází pamětní desky se jmény obětí
holocaustu. Nový hřbitov Zdroj C) … Hřbitovní brána Zdroj C) Nového hřbitova Starý židovský hřbitov Zdroj C) založen nejpozději
v 17. století, v ulici Pod Valy, Po roce 1870, kdy byl založen nový hřbitov,
pozbylo toto pohřebiště svoji funkci a během okupace bylo zdevastováno Nový židovský hřbitov Zdroj C) založen v roce
1870, po levé straně ulice Neradice, jež vede dál
na severovýchod na Biskupice, naproti pivovaru Janáček, Na ploše 7421 m2 se
nachází 1085 náhrobních kamenů (macev), z toho asi
stovka sem byla po skončení 2. světové války přemístěna ze zdevastovaného
Starého židovského hřbitova. Nejstarší z těchto náhrobků pochází z roku 1601.
Vedle vchodu na hřbitov se nachází „eklektická“ obřadní síň, v níž jsou
umístěny pamětní desky se jmény asi 600 obětí holokaustu ze zdejší oblasti. Obřadní síň Zdroj C) Nového židovského
hřbitova Kaplička Zdroj C) Hřbitovní Mariánský sloup Zdroj A) velmi hodnotná
barokní památka z roku 1785. Sloup stál původně ve středu Mariánského
náměstí. Na dnešní místo byl přemístěn po roce 1922. Socha sv.Vincece Fererského Zdroj C) Před kostelem
Nanebevzetí P.Marie, socha kněze dominikánského
řádu. Dílo Josefa Antonína Winterhaltera z roku
1747 Socha P.Marie Zdroj C) Ve štítě kostela
Nanebevzetí P.Marie Socha Zdroj C) Na průčelí kostela
Nanebevzetí P.Marie Socha Zdroj C) Na průčelí kostela
Nanebevzetí P.Marie Socha sv.Jana Nepomuckého Zdroj C) … Socha sv.Jana Nepomuckého Zdroj C) U č.p.760 Kamenný kříž Zdroj C) Se sochami, u třech
svatých Kamenný kříž Zdroj C) Před klášterním
kostelem Nanebevzetí P.Marie Kamenný kříž Zdroj C) Před farním
kostelem Kamenný kříž Zdroj C) U silnice do Bánova Kamenný kříž Zdroj C) U vjezdu do Danifery Kamenný kříž Zdroj C) V poli pod Černou
horou Kamenný kříž Zdroj C) U zbrojovky Kamenný kříž Zdroj C) Proti splavu u
silnice do Těšova Kamenný kříž Zdroj C) Na novém hřbitově Kamenný kříž Zdroj C) … Kamenný kříž Zdroj C) Na starém hřbitově Kamenný kříž Zdroj C) Pod pivovarem Kamenný kříž Zdroj C) Ul.Nivnická Železný kříž Zdroj C) U Kozákova mlýna Železný kříž Zdroj C) U cesty na Královí Železný kříž Zdroj C) Na kraji Rubanisk Železný kříž Zdroj C) U cesty do Těšova Železný kříž Zdroj C) U střelnice Železný kříž Zdroj C) Ul.Pořadí Železný kříž Zdroj C) Ul.Horní
Valy Železný kříž Zdroj C) Hradební ul. Boží muka Zdroj C) U hřiště na Lapači Pamětní deska Zdroj A) na domě čp. 201 s
reliéfem J. A. Komenského, která připomíná, že v domě, jenž stával na tomto
místě, prožil své dětství učitel národů až do svého odchodu 1604 do
Strážnice. Pamětní deska Zdroj C) Na Panském domě,
JUDr Václavu Kounicovi Kašna se sochou sv. Floriana Zdroj A) z roku 1756 stojí
na místě původní městské radnice zbourané v roce 1717. Socha sv. Floriana
patří k vrcholným dílům sochaře Josefa Antonína Winterhaltera. Via Lucis (Cesta světla) Zdroj A) bronzový obelisk z
roku 1992, který věnoval městu u příležitosti oslav 400. výr. narození J. A.
Komenského přední český sochař žijící ve Francii (Paříži), Ivan Theimer Památník padlých 1914-18 Zdroj C) … Památník padlých 1938-45 Zdroj C) … Socha J.A.Komenského Zdroj C) Před zámkem Socha Zdroj C) … Socha Lázeň Zdroj C) Na starém židovském
hřbitově, Martin Ceplecha [Hrad] Zdroj A) pod ředitelstvím
Muzea J. A .K. je položen pamětní kámen na
zeměpanský hrad, který dal postavit kníže Břetislav na místě původní tvrze z
11. stol. První dochovaná zpráva pochází z listiny markraběte Karla z 25.
března 1338, vydané v Brně. Na hradě byli hosty téměř všichni čeští panovníci.
V letech 1428 a 1431 zde pobýval i Prokop Holý, když táhl s husity na
Slovensko. Od 28. září 1510 do Tří králů 1511 zde pobýval s celou rodinou i
dvorem český král Vladislav II. Zámek Zdroj A) Muzeum, Hradní nám.
čp. 36, Drobnější barokní architektura náležející do skupiny pozoruhodných Martinelliho staveb a přestaveb ve městě (farní kostel,panský dům). Na místě gotického
hradu zaniklého v 17. století, měl podle plánů Domenica Martinelliho
vzniknout velkorysý zámecký komplex. Od 9O. let 17. stol. do roku 1705 však
byl vybudován pouze objekt konírny, jako fragment původní rozlehlé zámecké
stavby, která nebyla realizována, neboť pozornost stavebníka Ondřeje Kounice,
se zaměřila především na budování rodového sídla ve Slavkově a po jeho smrti
r. 1705 ztratili dědicové o zámeckou stavbu v Uh. Brodě zájem. Ústřední prostor
hlavní budovy představuje podle Dr. Eliáše někdejší konírnu
- trojlodní sloupový sál zaklenutý barokními křížovými klenbami.
Interiérová úprava je novodobě podřízena expozici zaměřené na osobu Jana
Amose Komenského, jehož bronzová socha v nadživotní velikosti od Vincence
Makovského je umístěna před jižní zámeckou branou. Hradby Zdroj A) Město Uherský Brod
bylo ve 13. stol opevněno jednoduchou, ale silnou hradební zdí, jejíž zbytky
se dodnes zachovaly v jižní a severní části města. Hradební zeď byla 1, 7 m
široká, 10 m vysoká a její celková délka činila 2 109 m. Opevnění tvořilo s
celkovým půdorysem města jednotu. Čtyři vstupní brány do města byly postaveny
ve směru světových stran. Z nich nejpevnější byla dolní, nebo také Nivnická.
Brána byla 26 m vysoká a 10 m široká. Nejpevnější prý byla proto, "že
byla na maltě vínem zadělané". V polovině 18. stol. pozbylo městské
opevnění významu. Hradební zdi zůstaly opuštěny a postupně vymizela i úcta,
kterou k nim Broďané chovali. Tři městské brány
byly zbourány v roce 1874 a jejich zdiva bylo použito při stavbě věže farního
kostela. Jediná dochovaná brána tvoří vstup do Muzea J. A. Komenského. [Nivnická brána] Zdroj D) … [Těšovská brána] Zdroj D) … [Zámecká brána] Zdroj D) … [Hradišťská brána] Zdroj D) … Vítkovská bašta Zdroj D) … Bílá bašta Zdroj D) … Radnice Zdroj A) Masarykovo nám. čp.
100. Renesančně a barokně přestavěná pozdně gotická budova Město Uh. Brod
nemělo až do 15. stol. vlastní radnici. První budovu sloužící tomuto účelu
získalo v roce 1461 od Jana Tovačovského z Cimburka,
který měl Uherský Brod v zástavě. Tato radnice stála uprostřed Dolního
náměstí a sloužila městu až do roku 1556, kdy byla zbourána a na jejím místě
postavena stavba rozsáhlejší a účelnější. Zde se úřadovalo až do počátku 18.
stol., kdy byla městská kancelář přestěhována do bývalého šlechtického domu v
rohu náměstí. Tato budova původně náležela městskému písaři Pavlovi Makovcovi.
Pak dům postupně drželi Mariana Beřkovská ze
Šebířova, manželka pana Arkleba z Kunovic, Václav
Kokorský z Kokor a Lev Vilém z Kounic. Šlechtický dům prodal městu na stavbu
radnice v roce 1702 hrabě Dominik Ondřej z Kounic. Závažná slohová přestavba
(nástavba věže, interiérové úpravy, přefasádování)
byla provedena v baroku první čtvrtiny 18. století. V letech 1703 - 1715 ji prováděl stavitel Michal Graváni. Od této doby se dochoval půdorys radnice do
dneška. Pod přední částí budovy se nacházejí rozsáhlé podzemní prostory jako
součást sítě chodeb pod středem starého města. Po dílčích klasicistních a
starších novodobých, architektonicky převážně indeferentních
úpravách interiérů, byla na přelomu 80. a 90. let 20. stol. provedena
komplexní rekonstrukce celého objektu podle projektu SÚRPMO Brno. Zajímavostí
budovy jsou věžní hodiny, které zhotovil hodinář František Lang a v roce 1723
je doplnil soškou Černého Janka, k němuž se váže známá pověst z doby
kuruckých válek. Panský dům Zdroj A) Kaunicova
čp. 77. Panský dům - pozoruhodná rozsáhlá barokní
budova palácového charakteru (projekt barokní přestavby od Domenica Martinelliho) s dochovaným velmi hodnotným starším goticko-renesančním
a renesančním jádrem s řadou zajímavých architektonických detailů. Prvořadá
profánní (světská, nenáboženská) architektura patřící bezesporu k
nejhodnotnějším dochovaným částem historického stavebního fondu památkové
zóny a svým významem přesahující hranice města. Původně měšťanský
dům, pozdně goticky, resp. goticko renesančně
přestavěný roku 1512 na nový panský dům. Z něj se dochovaly portály v jižním
průjezdu a místnosti za nimi spolu s arkádovým nádvořím. Barokní přístavba
byla provedena na přelomu 17. a 18. století pro Dominika Ondřeje Kounice.
Poslední komplexní rekonstrukce byla provedena v sedmdesátých letech tohoto
století, v půdních prostorách vestavěna základní umělecká škola. Renesanční
sloupy arkádového nádvoří jsou nahrazeny kopiemi (původní sloupy byly subtilnější,
s jemnější profilací). Panský dům slouží
dnes jako víceúčelová budova pro kulturní a společenské potřeby města.
Nachází se zde obřadní síň, galerie, gotická kaple Kouniců,
knihovna a základní umělecká škola. Panská stáj Baraník Zdroj D) vystavěna z příkazu
Dominika Ondřeje z Kounic, snad jako prvopočátek zamýšlené velkorysé zámecké
stavby, která však nikdy nebyla realizována. Stavebníkem byl zednický mistr
Antonio Riva, který pracoval na budově mezi léty 1690 – 1693 pravděpodobně podle plánů vyhotovených
italským architektem Domenicem Martinellim (1650 –
1718). Již v srpnu 1692
dostal kameník Petr Zvohal (Zvahala)
za šestnáct sloupů, později žlutě obarvených, jež nesou křížové klenby sálů,
160 zlatých, a o necelý rok později byla uzavřena smlouva se štukatérem Franceskem Fontanou na
zhotovení hlavic sloupů ve slohu jónském. Ze slohového
hlediska je celkové pojetí stavby orientováno na střízlivé formy
klasicistního proudu italské manýristické architektury a svým vzhledem se
značně přibližuje podobné Martinelliho stavbě v
Lednici. Hlavní průčelí budovy je obráceno k východu a je děleno svazkovými
jónskými pilastry, jež nesou zalamované kladí, jehož vlys dekorují reliéfní
šátky. Nad vstupem do budovy je umístěn zalamovaný trojúhelníkový štít, v
jehož středu je vyhotoven volutovou kartuší zarámovaný rodový znak
stavebníka, Dominika Ondřeje z Kounic. Osm oken průčelí budovy je rámováno
šambránami s dvojitou lištou a podloženo parapetními římsami na volutových
konzolách. Nad okny jsou umístěny trojúhelníkové a segmentové suprafenestry v pravidelném prostřídání a nad nimi
obdélníkové nadsvětlíky v lištových šambránách. Zalamovaný vlys nad hlavicemi
pilastrů je zdoben maskarony se šátky. Valbová střecha, spočívající na
původním dřevěném krovu, je nově kryta pálenou taškou. Svoji hospodářskou
funkci, k níž byla budova „Baraníku“ předurčena,
plnila až do roku 1919, kdy přešla jako rodinný majetek do rukou maďarského
rodu Palffyů. V období pozemkové reformy ve 20.
letech minulého století přešla budova do majetku města, jehož rada zde
nechala vybudovat muzeum. Nadační dům Zdroj A) původní budova se
připomíná již v roce 1569. Vzhledem k tomu, že svou velikostí nevyhovoval,
byl v roce 1710 zbořen, v letech 1711- 13 znovu
postaven jako špitál - útulek pro staré a chudé měšťany. Za Marie Terezie
sloužil jako kasárna. Dům je ozdoben městským znakem a nápisem na kamenném
ostění starého portálu, udávající v chronogramu, že tento útulek byl
vybudován r. 1713 za primátora Pavla Hájka. Gymnázium J. A. Komenského Zdroj A) jehož první třída byla otevřena na počátku
školního roku 1896/97. Ve vstupní hale je uložena prsť z hrobu Jana Amose
Komenského. V těchto místech stávala budova českobratrského sboru a škola,
kterou mladý Jan navštěvoval. Zde se taky rozkládal velký bratrský hřbitov,
na němž byly pochováni Janovi rodiče, otec Martin a matka Anna, stejně i jeho
sestry Zuzana a Ludmila. Škola Zdroj C) … Hvězdárna Zdroj C) … Pilecký mlýn Zdroj C) … Škrlovský mlýn Zdroj C) … Kino Svět Zdroj C) … Sýpka Zdroj C) 19.stol.,
v níž sídlí Q studio, agentura Františka Chrástka. Dům č.p.105 Zdroj C) Masarykovo náměstí Dům č.p.135 Zdroj C) Masarykovo náměstí Dům č.p.164 Zdroj C) se sušírnou bylin a dřevníkem s kamennou studnou Dům č.p.201 Zdroj C) Možný
rodný dům J.A.Komenského Dům č.p.202 Zdroj C) Masarykovo náměstí Dům č.p.220 Zdroj C) Hradební ul. Dům Zdroj C) Masarykovo náměstí Dům kultury Zdroj C) Brutalismus
v historickém centru |
panství 1850 politický i soudní okres Uherský Brod 1961 Okres Uherské Hradiště 2003 Pověřený městský úřad Historie
obce Zdroj A)
Počátky historického osídlení Uh. Brodu, jehož
původní jméno ("Na Brodě") připomíná brod přes řeku Olšavu, sahá do
10. - 12. století. Původní osada pravděpodobně ležela v jižní části nynějšího
vnitřního města, v okolí tzv. dolního kostela sv. Jana Křtitele a tvořila
důležitou pomezní pevnost na hranici Moravy a Uherského státu. Díky své
poloze, v blízkosti obchodních cest, se Brod pomalu měnil ve významné
hospodářské centrum. V důsledku rozvíjejícího se obchodu a řemesel se začala
rozšiřovat zástavba severně od původní osady, která nabývala stále více
charakter městského sídla. Významným mezníkem v historii Uh. Brodu je 29.
říjen 1272, kdy český král Přemysl Otakar II. povýšil Brod na město královské
a udělil mu hlubčické právo (soubor právních
nařízení) a právo nuceného skladu. Postupně udělil král městu další
privilegia (např. osvobození od placení mýta ve všech svých zemích z roku
1275, kdy se v listině vydané v Olomouci poprvé vyskytuje název "Brod
Uherský"). Jako hraniční, pevnostní město, musel Brod čelit nájezdům
Uhrů. Těžké chvíle prožíval i v období husitských válek, kdy se stal v
podstatě průchodištěm husitských vojsk a také jejich důležitým opěrným bodem.
Uklidnění, které nastalo po ukončení husitských válek netrvalo dlouho. Další
útrapy přinesla městu, ve druhé pol. 15. stol., válka českého krále Jiřího z
Poděbrad s uherským Matyášem Korvínem. 18. června roku 1506 se stal pánem Uh.
Brodu Jan z Kunovic, za jehož panství a později i jeho syna, zaznamenalo
město kulturní a hospodářský rozkvět (výstavba radnice, panského domu), jenž
trval až do poč. 17. století, do ničivých nájezdů Bočkajovců
z Uher, které měly pro obyvatele katastrofální následky. V roce 1611 prodali
dědicové Arkleba z Kunovic Brod Oldřichu z Kounic. Kounicové, i když potvrdili dosavadní privilegia města, v
něm samotném nesídlili, a tím ho odsoudili do role periferie. Tak začalo
ztrácet na svém hospodářském a postupně i kulturním významu. Doba pobělohorská zasáhla velmi nepříznivě do
života města, které bylo krutě pronásledováno ničivými nájezdy vojsk a
morovými ranami, z nichž nejničivější byla v roce 1680, která vážně
zdecimovala obyvatelstvo. Tyto pohromy byly příčinou hospodářského úpadku, z
něhož se Brod vzpamatoval na počátku 18. stol., kdy byl na žádost radních
"propuštěn" roku 1 700 z "člověčenství" Ondřejem z
Kounic. Za primátorství Pavla Hájka zaznamenalo město
hospodářský rozkvět. Byl vybudován kostel Neposkvrněného početí Panny Marie
dokončena radniční budova, přestavěn nejstarší kostel sv. Jana Křtitele a
další. Prosperitu Brodu výrazně nenarušily ani kruté vpády Prusů (1741-1742),
ničivý požár (14. 5. 1735) či epidemie cholery (1757). Po napoleonských válkách, i díky upadajícímu
panství Kouniců, Brod opět ztrácel na svém
předchozím významu. V této době začala také převažovat ve městě německá a
židovská komunita, jejichž vliv neoslabily ani revoluční události roku 1848.
Jediný významný výsledek revoluce pro Brod bylo zrušení roboty. Ve II. pol. 19. stol. přece jen dochází k
postupným změnám, začíná se rozvíjet průmyslová výroba a Uh. Brod se stává
sídlem okresního hejtmanství. V letech 1883-1888 byla do Brodu přivedena
železniční dráha, která oživila jeho význam jako tranzitního města. V této
době dochází k průlomu moci německého úřednictva a židovského kupeckého
patriciátu. Starostou města se stává městský lékárník Matěj Pecháček (1860).
Vedle hospodářského významu mělo jeho starostování význam i pro posílení
českého národnostního cítění. Byla založena občanská beseda, zřízena Občanská
záložna. Ke konci století, po opětovné dvacetileté nadvládě německého živlu,
začalo druhé období národního rozvoje města. 1891 byl založen Sokol, o tři
roky později Spolek paní a dívek českých, 1898 bylo založeno první
národopisné muzeum na jihovýchodní Moravě. Rozvoj zaznamenalo i školství
(1895 česká měšťanská škola). Rok 1918 byl i v konzervativním Brodě přivítán
s velkým nadšením. V meziválečném období se Uherský Brod
rozrůstal ve větší město, vznikla řada nových továren a došlo ke změně
sociální struktury obyvatelstva, kdy začalo převažovat dělnictvo. Německý
živel byl v podstatě vytlačen z veřejného života. Vedle hospodářského vzestupu
došlo i k rozvoji kulturního života. Zásluhou F. Resky
zde vznikl Hudební spolek Dvořák (1926) s malým symfonickým orchestrem, ze
sportovních jednot vynikal především Sokol, ale působily zde i jiné významné
sportovní spolky. V poválečném období se v důsledku
socialistické industrializace přeměnil Brod v průmyslové město, v roce 1960
byl zrušen uherskobrodský okres, což mělo za následek omezení dalšího
rozvoje, i přestože byl zdůrazňován jeho střediskový charakter. Ačkoli Uherský
Brod svým způsobem doplácí na ztrátu okresu, patří dnes k vyspělým průmyslově
kulturním městům v České republice.
literatura
a prameny 1) Administrativní
lexikon obcí v republice čsl, 1927 A) uherskybrod.cz C) cs.wikipedia.org (20.12.2016) D) star.mjakub.cz (20.12.2016) |
|||||||||||||||||||||||||||
|
Jaromír Lenoch © Aktualizace
20.12.2016 |