Frenštát pod Radhoštěm
Kostel sv.Martina 2) D) Tzv. "farní" či
"dolní" kostel, vystavěn na místě staršího kostela, který při
požáru v roce 1661 vyhořel. Byl dokončen v r. 1680. Těsně po dokončení byl
vydrancován a opět vypálen. Místo něj se po určitou dobu používal jako farní
kostel filiální, zasvěcený sv. Janu Křtiteli. V roce 1740 byly k opravené
stavbě přistavěny boční kaple - kaple sv. Barbory a sv. Jana nepomuckého. Dílčí
zásahy do objektu byly provedeny na počátku a ve II. pol.
20. století. Ozdobou kostela je závěsný triptych
Valašské Madony autora Adolfa Liebschera
(přemístěný z kaple na Radhošti) a Valašský Betlém autora Jana Knebla. V kostele je vysvěcen zvon sv.
Martina, vážící 500 kg, vyrobený v Holenkově v dílně Josefa Tkadlece, požehnal mu biskup ostravsko-opavské
arcidiecéze Václav Lobkowicz. Kostel sv. Martina
(dolní) byl bez zvonu od II. světové války. Zvon je zasvěcen sv. Martinovi,
který byl od 4. stol. příkladem lásky, když se podělil o plášť se žebrákem.
Na zvonu je znak Frenštátu, připomínky sv. Martina a nápis Deus caritas est "Bůh je
láska", také je zde nápis, že na výrobu přispěla obec Trojanovice. Farní kostel sv. Martina je barokně orientovaná
jednolodní stavba s představěnou hranolovou věží.
Věž je kryta cibulovou bání. Hlavní vstup do kostela je situován na jižní
straně věže. Interiér je osvětlen nízkými půlkruhovými okny v presbytáři a
dvěma stejnými okny v bočních kaplích. K vybavení patří kvalitní rokokový
mobiliář, z 18. století pochází také část dřevěných dveří se zachovanými
zámky a kováním. Na počátku 20. století byly pořízeny dvoukřídlé, zčásti
prosklené hlavní dveře, se secesizujícím dekorem Kostel sv.Jana Křtitele 2) D) Hřbitovní. Orientovaná jednolodní
stavba s předsazenou hranolovou věží, krytou cibulovou bání s lucernou.
Objekt kostela byl postaven r. 1640, se stavbou věže bylo započato r. 1717.
Ta byla v r. 1780 zvýšena a zastřešena cibulovou bání. Boční tribuny byly
přistavěny v r. 1769. Pod tribunami jsou kaple Nejsvětějšího Srdce Ježíšova a
Neposkvrněného Srdce Mariina, které se do lodi otevírají pískovcovými
portály. Zásahy z r. 1891 měly
regotizační charakter, z této doby pochází také pseudogotický mobiliář a část
interiérové výbavy. Původní areál kostela, postaveného ve 30. letech 17.
století, sestával z ohradní zdi starého hřbitova s kapličkami a z barokního
kříže z roku 1753. Plocha hřbitova, používaného v letech 1630 - 1852, musela
včetně hřbitovní zdi ustoupit nové bytové výstavbě (2.pol. 70. let 20.
století). Při těchto úpravách byla rozšířena komunikace, vedoucí kolem
kostela a kříž byl přemístěn k severní straně věže. V interiéru je hudební
kruchta, obraz Vzkříšení a Betlém od Josefa Knězka.
Malířský soubor 14 zastavení Křížové
cesty věnoval kostelu Albín Polášek. Kaple P.Marie Lurdské D) E) Lurdská kaple na Horečkách je
postavená jako stylizovaná jeskyně zapuštěná do svahu nad Frenštátem. Kapli
na Horečkách dala v roce 1902 postavit manželka pana továrníka Bumbaly jako
dík za navrácení zdraví. V roce 1931 byl panem Cholevou
darován zvonek. Tradičně se zde koná o svátku sv. Ducha pouť. Kaple je
otevřena od 1. května do poloviny října. Na tzv. Horečkách, pahorcích západně
od města Frenštátu pod Radhoštěm, lze najít zajímavou církevní stavbu. Jedná
se o tzv. Lurdskou kapli sv. Panny Marie, která je postavena jako svatyně
uměle vestavěná do svahu. V pohledové straně jí tvoří trojúhelná kamenná zeď
s otvorem dveří krytých kovovou mříží, za níž je prostor s inscenovanou
jeskyní (kaplí) ve svahu. Ke kapli je nejsnadnějším východiskem
hotely na tzv. Vlčině. Odtud několik set metrů po zelené značce až k dřevěné
restauraci „Koliba“, 100 m za níž se objekt kaple nachází. K ní vede krátká
alej letitých stromů. Před vstupem do kaple se nachází dřevěná zvonička. Kaple sv. Cyrila a Metoděje a sv. Václava D) "na Kopané" Kaple sv.Cyrila a
Metoděje na KopanéV roce 1945 místní občan Alois
Štefek ve své závěti vyslovil přání, aby s jeho přispěním byla postavena
zvonička nebo kaple. Vhodný pozemek věnoval Josef Bordovský
z čp. 552. Provedením stavby byl pověřen tesař
Josef Štefek, starší bratr zemřelého. Ten také vyhotovil plán zvoničky ve
stylu valašské lidové architektury. Svěcení provedl v neděli 5. 5. 1946 děkan
Medard Horák společně s kaplanem Vladimírem Tichým z Frenštátu pod Radhoštěm. Zvonička stojí na kamenných
základech. Vnitřní prřostor
je rozdělen na dvě poloviny, přední tvoří vlastní prostor kaple, druhá zadní
část slouží jako skladiště a zvonice. Po stranách obětního stolu jsou obrazy
Sv. Václava, Sv. Cyrila a Metoděje, jejichž autorem je Josef Štefek.
Uprostřed stojí malá socha Panny Marie Lurdské. Na záklopu kabřince je čitelný nápis,
který symbolizuje účel zvoničky: Zvoničko pokorná, svatyňko kilá, zrozená z lásky k rodné své zemi, Radhošťských hájů
ty holubice bílá zvěstuj mír kolem, buď milovaná všemi. Zvonička D) na Horečkách – Strážkyně Beskyd.
Zvonice Strážkyně Beskyd se nachází na pomezí Frenštátu pod Radhoštěm a Trojanovic. Tato otevřená duchovní stavba symbolizuje
nesouhlas obyvatel s těžbou uhlí v Beskydech. Zvon bude odzvánět umíráček
dolu Frenštát. Iniciátorem stavby je občanské sdružení Naše Beskydy. Moderní design zvoničky je dílem
architekta Kamila Mrvy. Vedle speciální celodřevěné konstrukce s šindelovým
pláštěm stojí osmimetrové stožáry ze tří modřínových trámů, nesoucí zvon.
Stavba vychází z valašské lidové tradice jednoduchých dřevěných zvoniček.
Zvon pochází z dílny v Halenkově. Jeho váha je 30 kg. Kromě loga občanského
sdružení Naše Beskydy, znaku Frenštátu a Trojanovic
obsahuje jména 37 měst a obcí, které se spojily proti těžbě v Beskydech. Na
spodním okraji je vysázen citát frenštátského rodáka Josefa Kaluse „Kdo hory
mé haní, jako by mne haněl, kdo hory mé chválí, jak by se mi klaněl.“ Na stavbu zvoničky přispěli finančně
či materiálně obce, spolky, firmy i jednotliví občané. Na podporu stavby byly
vydány pamětní pohlednice v hodnotě 20 a 50 Kč. Celkem se vybralo cca 200 000
Kč. Celková hodnota zvoničky je vyčíslena zhruba na půl milionu. Stavba
vznikla svépomocí, členové občanského sdružení Naše Beskydy a další
dobrovolníci zde odpracovali více než 1 000 brigádnických hodin. Poprvé se symbolický umíráček
rozezněl při třetím výročí Uzamčení země Valašské na 100 roků 15. května 2010
v 15,00 hodin. Fara … Sloup P.Marie 2) D) Nalezneme
jej na západní straně náměstí. Na třech stupních stojí vysoký hranolový
podstavec, na kterém je osazen sloup se sochou P. Marie s Ježíškem. Socha P.
Marie spočívá na podstavci neseném čtyřmi postavami andělů. Madona na srpku
měsíce s atributy žezla, koruny a kruhem hvězd drží na levé ruce Ježíška s
jablkem. Svatozář dítěte i Marie, váza, prstence a pásky sloupu, křídla
andělů a žezlo jsou pozlacené. Tento pískovcový sloup se zlidovělou postavou
P. Marie a originálním pojetím andělských trůnů nechal postavit místní farář
Jakub Valentin Palička, což dokládá dedikační nápis na zadní straně soklu. Z
něj se dovídáme také datum vzniku této kulturní památky: 6. 5.1692. Socha P.Marie D) Původně
raně barokní pískovcová socha v podživotní velikosti, stojící na vysokém
dvojdílném podstavci. Znázorňuje Pannu Marii s dítětem na levé ruce. Na čelní
straně je nápis: "O, Maria, pomocnice křesťanů, oroduj za nás". Na
pravé boční straně text : "Sochu tuto postavil L.P. 1666 Jiří Michna,
obnovena r. 1778 a 1866 ". Na levé boční straně nápis: "L.P. 1936
Socha P. Marie nákladem dobrodinců pořízena nová podle vzoru staré a
posvěcena 19. 7. 1936". Z původní sochařské práce z r. 1666 se
nezachovalo nic. Ko podstavce pie
i sochy, vzniklé v průběhu 18. - 20. stol. byly zřejmě jen volně inspirovány
starší předlohou. Socha sv. Jana Nepomuckého D) Vrcholně
barokní pískovcová plastika datovaná do roku 1717. Na oktogonálním
soklu je umístěna nadživotní postava světce, která spočívá na shluku obláčků
se dvěma andílčími hlavičkami. Postava v tradičním kanovnickém rouchu v kontrapostu levé nohy přidržuje kříž s korpusem, v pravé
ruce má vztyčenou palmovou ratolest (kov). Esovité prohnutí těla, vertikálně
splývající drapérie respektující tělesný objem, souměrná tvář s jemně
modelovanými rysy ukazují na zkušeného sochaře, snad olomoucké školy. Socha sv. Floriána Socha sv.
Floriána - patrona hasičů - Pozdně barokní pískovcová plastika znázorňuje
postavu světce v nadživotní velikosti, oblečenou v řasnatém antickém rouchu a
zbroji římského vojáka. Světec má v pravé ruce praporec a v levé vědro a
celková kompozice sochy naznačuje šroubovitý pohyb barokních plastik. Socha byla
postavena z peněžní sbírky občanů za faráře Františka Gabriela Graffa. na čelní straně podstavce sochy je obdélníková
kartuš s rokajovým rámem a dvanáctiřádkovým latinským nápisem. Na zadní
straně je dnes už méně čitelný dedikační nápis v češtině s prosbou světci,
aby "nas chraniti raczil od sskodneho ohnie". Vedle českého nápisu je zde také latinský
text, který, jak uvádí profesor Vladimír Plachý, je zcela unikátní svým
letopisným anagramem v chronogramu nápisu. Je běžné, že v latinských nápisech
bývají zašifrovány letopočty. Jsou to římské číslice, písmena M,D, C, L, X,
V, I, které jsou v nápise zvýrazněny velikostí a barvou a jejich sečtením
zjistíme datum vzniku dané památky. Vyjímečnost
frenštátského nápisu je v tom, že po sečtení všech římských číslic se
dostaneme k číslu 3546, dvojnásobku roku 1773, kdy socha vznikla. Latinský
nápis je navíc volným překladem českého nápisu, což je u starých nápisů
neobvyklé. odlišností obou nápisů je v latinské verzi jméno faráře Františka Graffa a v české letopočet 1773. Latinský
nápis sv. Floriána je (s vyjímkou zvonů) jediným
latinským nápisem ve Frenštátě p.R. a svým
dvojnásobkem v chronogramu je unikátem nejen v naší obci, ale i v českých
zemích. V současné době je latinský nápis z poloviny pozlacen, zvláštnost
chronogramu je přesto stále čitelná. Latinský
nápis: IGNIS A LESVRA PRE CAMVERVT CVSTODIAS NOS ECCETIBI SVB DAT STATVAM
PLEBS VNIVERSA SAN FLO: ORA PRO NOBIS SVBCRA TIT: FRAN:GRAFF PARO FRAN. Český
nápis: K WIETSSY SLAWIE CTI A CHWALE SWATY FLORYANE OBIETVGE TOBIE OBECZ
FRAKSSTATSKA TVTO STATVI ABYSI NAS CHRANITI RACZIL DO SSKODNEHO OHNIE. AN
1773 Socha je
umístěna na východní straně náměstí. Socha sv.Cyrila a Metoděje D) je dílem
akademického sochaře Albína Poláška. Je pravým opakem sochy pohanského boha
Radegasta. Vyzařuje z něj bratrství a touha po sjednocení. Žilnaté ruce
ukazují, že oba jsou muži práce. Pohanský bůžek u jejich nohou je obrazem
poraženého pohanství. V rozevřené knize, kterou drží sv. Cyril, čteme
hlaholským písmem počátek evangelia sv. Jana "Na počátku bylo
slovo". Sv. Metoděj ukazuje na písmo a pozdvihuje mezi glorioly
trojramenný byzantský kříž. Obě postavy, s obnaženými hlavami a v sandálech,
jsou přesně rozlišeny a charakterizovány a divákovi přiblíženy v účinné
realitě. Sv. Cyril
nezapře filosofa, mírně a soustředěně hledí ve svém mnišském hábitu, jeho
tvář činí mladší dojem než sv. Metoděje, již holohlavého, jenž s vyšším
stářím dožil se také větších strastí. Jeho rysy jsou dramaticky vzrušené a
jeví stopy bolestí, kterých zůstal Cyril svou předčasnou smrtí (ve 42 letech)
ušetřen. Duté sousoší, 2.60 m vysoké a vážící 800 kg, je ulito z bronzu, čímž
je oproti kameni vyjádřena vyšší a pozdější kultura. Zdvihá se na žulovém
podstavci vysokém 1.60 cm, za kaplí na místě, kde stával kamenný kříž. Kopie sousoší Cyrila a Metoděje od A. Poláška
je umístěna v budově Radnice, bývalý vchod do Muzea. Originál - bronzové
sousoší - se tyčí na Radhošti, a je umístěno směrem k východu, pohlíží na
Radegasta na protější vyvýšenině a zároveň vítá příchozí lidi. Socha byla
darována Matici radhošťské, která se zasloužila o vybudování kaple na
Radhošti. Kamenný kříž D) Barokní
pískovcový kříž osazený na tvarovaném soklu. Boční strany jsou přizdobeny, na
zadní straně se nachází datace 1753 a obdélníková litinová tabulka s delším
textem připomínající sv. misii r. 1869. Korpus Krista je zpracován ve vysokém
reliéfu. Tvář je jemně modelovaná, anatomie dobře zvládnutá. Přestože se kříž
svou ornamentikou opožďuje za rokem vzniku - 1753 - jedná se o práci dobré
dobové úrovně. Neptunova kašna Kašna se
sochou Neptuna stojí na náměstí Míru (parcela číslo 4286/19 o. p., k. ú. Frenštát p. R). Kašna, která je charakteristickým
urbanistickým prvkem v prostoru náměstí. Postava, znázorňující Neptuna
(frenštátského Jonáše), stojí na mořském skalisku a oběma rukama svírá
trojzubec. Tato socha pochází z roku 1840, kdy byl za purkmistra Koňakovského zřízen městský vodovod. Kašna spolu se
skupinou lip a lípou Svobody z r. 1918 dotváří historické jádro města. V roce
1982 byl originál plastiky nahrazen
kopií. Originál sochy je umístěn v budově radnice, bývalý vchod do
muzea. Socha ...
Socha ... Socha ...
Socha Strůjce svého osudu D) Plastika
Strůjce svého osudu (r. 1962). Je dílem sochaře Albína Poláška, je umístěna
ve Frenštátské radnici, a také v parčíku v Horní ulici. Její kopie zdobí
mnoho středních škol v USA. K této soše se autor od mládí až k pozdnímu věku
neustále vracel a stále na ni pracoval. Reliéfní portrét Břetislava Bartoše věnovaný
památce malíře (1893 - 1926) od sochaře Karla Vašuta
v parku Osvobození z r. 1976 Památník
obětem válek - Boj dobra se zlem 28. srpna
1938 byl ku příležitosti 20. výročí Čsl. republiky odhalen pomník obětem l.
sv. války, monumentální dílo, plastika Pravěký zápas dobra se zlem. Plastika
je umístěna před budovou zvláštní školy. Jedná se o dílo Čechoameričana,
frenštátského rodáka Albína Poláška (1879 - 1965). Nahá
postava muže v nadživotní velikosti zápasícího s vlkem. Dozadu prohnutá
figura s levou nohou vykročenou vpřed, rukama drží za chřtán vlka, který se
na něj sápe. Toto sousoší stojí na žulovém hranolu, na jehož čelní straně je
nápis: "1914 - 1918 naše oběti posvěť tež vaši
práci". Je to alegorie připomínající oběti I. světové války. Dílo bylo
odhaleno 28. 8. 1938 u příležitosti 20. výročí Československé republiky.
Plastika je umístěna před budovou Muzea. Jejím autorem je Albín Polášek
(1931). A. Polášek tuto sochu nazval ještě několika jmény, a to Slovan rvoucí
se s germánským vlkem, Muž ve smrtelném zápase s vlkem a v neposlední řadě
Zápas dobra se zlem. Pomník na
Horečkách věnován památce malíře Břetislava Bartoše (1893 - 1926) Pomník Josefa Jandy městského
lékaře; reliéfní portrét je dílem sochaře Jana Knebla,
pomník instalován Okrašlovacím spolkem v r. 1933. Pamětní deska s bustou Valentina Kostelníka D) (*1815,
†1891) pamětní deska V. KostelníkaValentin
Kostelník byl osvícený vlastenec a politik, zakladatel Občanské besedy ve
Frenštátě pod Radhoštěm, říšský a zemský poslanec, starosta města v letech
1863 - 1869, jeden ze zakladatelů textilního průmyslu na Frenštátsku.
Pamětní deska Valentina Kostelníka je umístěna na domě č. p. 20 na náměstí ve
Frenštátě p. R. Pamětní deska Albínu Poláškovi D) Albín
Polášek se narodil 1879 ve Frenštátě p. R. a zemřel 1965 ve Winter Parku
(USA). Vyučil se ve Vídni řezbářem, studoval v Římě a odešel do USA, kde se
stal profesorem na akademii v Chicagu a vytvořil řadu významných sochařských
děl. Je autorem sousoší sv. Cyrila a Metoděje a sochy Radegasta na Radhošti,
pro Frenštát vytvořil sousoší Zápas dobra se zlem a sochu Ondráš,
byl také autorem první československé medaile (Svoboda). Jeho největší dílo v
Československu, socha presidenta Wilsona v Praze, bylo za okupace zničeno.
Pamětní deska je umístěna na domě č. p. 19 ve Frenštátě p. R. Pamětní deska Břetislava Bartoše D) Studoval pražskou AVU u
prof. Schwaigra, Pirnera
a Bukovace. Jako italský legionář byl pověřen
generálem Grazianim, aby maloval výjevy z fronty.
Námětově se stále vracel do rodného kraje a maloval obrazy Ondráš a Juráš, Zbojnici u
ohně, Orání čili Jaro v Beskydách, Návrat z pole a řadu portrétů. Ilustroval
také Slezské písně Petra Bezruče. R. Parma vydal na
pohlednicích jeho krojové studie pod názvem Valašské písničky. Pamětní deska Františka Horečky D) (*1894,
†1976) Do literatury vstoupil básnickou sbírkou Drsný živel (1915), po niž
následovala povídka Žena kněžova, knihy pohádek
Pohádky pro velké děti, Kouzla noci svatojánské a Když rozkvétá kapraď,
povídkový soubor My z hor, rozměrnější prózy Daň z lásky, Ševci a hra Ondřej
z Janovic. Je také autorem Knihy o památném Radhošti a vlastivědných prací
Jak se mluví pod Radhoštěm a Nářečí na Frenštátsku.
Byl členem skupiny Koliba, namaloval řadu akvarelů, přispíval do časopisů a
věnoval se organizátorské práci. Pamětní deska Karla Kálala D) (*1860, †1930) Při
vstupu do budovy bývalé chlapecké školy je pamětní deska spisovatele Karla
Kálala, průkopníka Československého sjednocení. Pamětní deska věnována Karlovi Kálalovi Pamětní deska k 30. výročí osvobození města
sovětskou armádou a ke 100. výročí založení české chlapecké měšťanské školy Pamětní deska Jiřímu Raškovi D) Jiří Raška
se stal v roce 1968 historicky prvním českým vítězem na ZOH ve skoku na
lyžích. Pamětní deska je umístěna na podloubí naproti vchodu do radnice. Pamětní deska D) Pamětní
deska věnována rodinám ALOISE A BENJAMINA KLIMÍČKOVÝM, ALBERTA KNĚZKA A
ANEŽCE KŘENKOVÉ prvním emigrantům z Frenštátu do Texasu a všem jejich
následovníkům (1856 – 2006). Pamětní deska Karla Buzka D) (*1904,
†1998) Karel Buzek byl frenštátský rodák a čestný
občan města Frenštát p. R. Založil Československé národní sdružení v Kanadě (1939),
byl spoluorganizátorem II. odboje, a byl nositelem vyznamenání Řádu Kanady. Socha Radegasta D) Socha
pohanského boha Radegasta (1931) je dílo Čechoameričana, frenštátského rodáka
Albína Poláška (1879 - 1965). Socha pohanského boha Slovanů Radegasta - boha
slunce, hojnosti a úrody - je realizována v umělém kameni ve velikosti 3 m 20
cm a váží 1,4 tuny. Autorem sochy je frenštátský rodák, profesor Akademie
krásného umění v Chicagu, akademický sochař Albín Polášek (14. 2. 1879 - 20.
5. 1965). Socha
Radegasta se stala neodmyslitelnou součástí radhošťského masívu. Za dlouhá
desetiletí však přestal umělý kámen odolávat drsným povětrnostním vlivům, a
proto bylo nutno sochu demontovat a restaurovat. Tohoto úkolu se již v roce
1980 ujal olomoucký sochař Karel Hořínek se svým synem, který trhliny
vyspravil a vnitřek vylil betonem a vystužil. Na
své původní místo byl vrácen 11. června 1982.
Vlivem
povětrnostních podmínek však provedená oprava nemohla sochu zachránit
natrvalo. Proto bylo pracovníky památkového ústavu rozhodnuto o vytvoření
repliky sochy z přírodního materiálu - žuly. Tento úkol byl svěřen
Kamenickému a restaurátorskému sdružení z Leskovce
panu Janu Sobkovi a Miroslavu Zubíčkovi pod vedením
akademického sochaře Miroslava Machaly. Originál Radegasta byl z Radhoště
odvezen v květnu 1996. V témže roce se Nošovický
pivovar, který má Radegasta v logu, zavázal uhradit finanční náklady spojené
s vytvořením kopie. Ta stála téměř 1 milión korun. Během několika měsíců
vytesali kameníci ze 16,5 tuny vážícího žulového kvádru kopii (3,28 m a 3,2
t), která od 4. července 1998 kraluje na původním místě na hřebeni Radhoště. Původní
socha Radegasta byla odhalena 5. července 1931. Slavnostní předání sochy
Radegasta a sousoší Cyrila a Metoděje veřejnosti se uskutečnilo 5. 7. 1931, v
den svátku obou věrozvěstů v rámci Slovanské pouti, kterou uspořádala Matice
Radhošťská a Pohorská jednota Radhošť pod záštitou československé vlády.
Vytvoření sochy tenkrát hradili čeští rodáci v Americe, kteří ji pak darovali
své vlasti. Na svém
díle začal Albín Polášek pracovat již v roce 1924 a je známo, že již v
Americe vzniklo několik variant tohoto díla. V roce 1930 si autor v Praze
najímá Novákův ateliér a vzniká konečná podoba Radegasta. Tělo mužské, tvář
má podobu lví, hlavu zdobí přilbici v podobě býčí hlavy s rohy, v pravé ruce
drží roh hojnosti, v levém sekeru. Podle třetinového modelu byly za osobní
účasti autora odlity ve slévárně firmy Maška z umělého kamene se železnou
vložkou, dvě sochy. Její druhý odlitek původně určen pro autorovu zahradu, po
čase končí v pražské zoologické zahradě. Současně bylo odlito do bronzu
sousoší věrozvěstů Cyrila a Metoděje a v září roku 1930 jsou obě díla po
svízelné dopravě instalována na Radhošti. Sádrový originál sousoší Cyrila a
Metoděje je umístěn ve vstupní části radnice ve Frenštátě p. R. Na
frenštátské radnici byl zrestaurovaný originál sochy umístěn po složitých
jednáních z rozhodnutí Ministerstva kultury 3. listopadu 1998 a slavnostně
odhalen 6. listopadu 1998. Pustevny D) (k.ú.Prostřední Bečva) V polovině 18. století byla
poblíž první dřevěné radhošťské kaple zřízena poustevna pro jednoho
poustevníka. V souvislosti s rozmachem turistického ruchu v závěru 19. století
se na Pustevnách začalo se stavební činností.
Atraktivnosti Pusteven v blízkosti hory Radhošť si
byli velice dobře vědomi členové frenštátského spolku "Pohorská jednota
Radhošť". Brzy po založení spolku v roce 1884 odkoupili od fojtky Malinové z Prostřední Bečvy pozemek v blízkosti už
téměř rozpadlé poustevny. Roku 1891 spolek vystavěl na Pustevnách
první turistickou útulnu nazvanou Pústevňa. O tři
roky později následovala kamenná Šumná. Její stavba započala 1893 - je to
stejný rok, kdy byla na Stupních postavena rozhledna Cyrilka,
nákladem 244 zl.. Stavbu navrhl Alfréd Parma a
provedl Giovanni
Bertini s italskými dělníky. Vystavěli objekt se 14-ti lůžky v 7-mi
pokojích. Celkový náklad stavby byl 8178 zl.. V létě roku 1897 bylo započato
se stavbou třetí útulny "Maměnky" (15 pokojů, společná noclehárna)
a jídelny "Libušín" pro 200 hostů. Stavby
provedl vsetínský stavitel Michal Urbánek podle návrhu v té době u něj
zaměstnaného slovenského architekta Dušana Jurkoviče,
ovlivněného lidovou architekturou a dobovou secesí. Interiér jídelny je
vyzdoben malbami, které provedl pražský akademický malíř Karel Štapfer, některé z nich podle akvarelových studií
Mikoláše Alše (obrazy boha Radhoště a sv. Václava, Radegasta, pohanskou a
křesťanskou bohoslužbu, čtyři "děti lesů" - Jánošík, Ondráš, Juráš a portáš Stavinoha). Honorář K. Štapfera činil 4 zl. denně,
nocleh a strava zdarma. Vedle již vzpomínaných umělců se setkáváme v těchto a
pozdějších souvislostech se jmény i dalších výtvarníků - např. Adolfa Kašpara
(záhlaví dopisnice PJR), Františka Úprky (kříž na Pustevnách),
Eduarda Picze (diplom zakládajícího člena), Jana
Bartoše a Františka Buzka (malby interiéru útulen),
Jana Knebla (návrh losu PJR, drobné reliéfy
rozhleden Libušínky a Cyrilky,
modely soch Náš Jurka a Sedmikrásky k realizaci na Pustevnách,
drobný reliéf k Slovanské pouti na Radhošti v roce 1931), B. Bartoše (diplom
čestného členství TGM v roce 1925), V. Mařana
(busta dr. Edvarda Parmy z roku 1928), Antonína Strnadla
a Františka Hlavici (propagační plakáty PJR). Architektonické prvky exteriérů
použil Jurkovič z lidových staveb řady valašských,
ale i kysuckých vesnic. Nové objekty, částečně
zpřístupněné již při svěcení kaple na Radhošti, byly slavnostně otevřeny
6.8.1899 a spolu s nimi i zvonice, kuželna a letní tělocvična. Veškeré stavby
byly provedeny nákladem 82 443 K a daly Pustevnám
jejich definitivní rázovitou podobu. V minulosti dřevěným domům na Pustevnách už dvakrát hrozil zánik. Poprvé krátce po
druhé světové válce, kdy jeho tehdejší vlastník, turistický spolek Pohorská
jednota Radhošť, zvažoval, zda má ještě význam začít s opravou zchátralých
objektů. Ke zbourání staveb nedošlo jen
díky zásahu samotného architekta Dušana Jurkoviče.
V následujících letech. Počátkem devadesátých let zůstaly Libušín
a Maměnka opuštěné po té, co objekty využíval státní podnik Valašské hotely a
restaurace a jejich stav stavební úřad označil za havarijní. Obrat k lepšímu
nastal poté, co komplex staveb dostalo do správy Valašské muzeum v přírodě v
Rožnově pod Radhoštěm a pustilo se do jejich obnovy. Výzdoba i zařízení
interiéru byly obnoveny hlavně za přispění technického náměstka skanzenu
Antonína Závady a jeho spolupracovnice Marie Baďuříkové,
kteří strávili bezpočet hodin v archívu v Bratislavě, kde je uloženo nejvíce Jurkovičových prací. Dřevěné obklady stěn a stropu jsou
laděny do modrých odstínů. Nad dveře i okna se vrátily fresky a sgrafita s
motivy z valašských a slovenských pověstí vytvořené podle akvarelových studií
malíře Mikoláše Alše. Kolem stolů v jídelně je rozmístěno přesně sto
vyřezávaných židlí. K unikátním patří tři secesní lustry, nově vyrobené podle
nikdy nerealizované návrhu Dušana Jurkoviče. Speciální
barvy pro barevné nátěry a ornamenty na fasádě dřevěného Libušína
se mohou používat jen při teplotě od 15 do 20 stupňů a při nízké relativní
vlhkosti vzduchu. Díky tomu jsou práce závislé na počasí. Sušárna ovoce D) Sušárna ovoce
postavená volně ve svahu podle návrhu architekta Dušana Jurkoviče
z roku 1899. Podsklepená stavba na obdélném půdorysu s obíhající zdobenou
pavlačí. Sedlová střecha s polovalbou krytá šindelem a ukončená vížkou s
korouhví a romantickými komíny. Toto dílo patří k dosud nepublikovaným v
odborné literatuře. Jelikož je umístěna na soukromém pozemku (Horečky - Papratná), tak není přístupná veřejnosti Škola muzeum D) Z roku 1876, původně chlapecká
měšťanská škola, druhá česká škola na Moravě. Při vstupu pamětní desky
spisovatele Karla Kálala a obětí II. světové války z řad učitelů Alfréda Havleny, Viléma Hurta a Karla Rašky. Od 2003 muzeum Radnice 2) novoromantická budova předána k
užívání v r.1891 Antonín Tebich a postavena na
místě v r.1796 vystavěného obecního domu. Na fasádě pískovcový znak města sv.
Martin a reliéfní portréty J. A.Komenského, J.Jungmana, Fr.Palackého a B.Jablonského. V interiéru reliéfní alegorie Spořivost
sochaře Jana Knebla. Památník obětem 1. a
2.svět.války, originál sousoší sv. Cyrila a sv. Metoděje, originál sochy
pohanského boha Radegasta. Budova bývalé textilní továrny D) ing.V. Křenka v Nádražní ulici z r.1911, jedna z prvních staveb s
železobetonovým skeletem u nás, zřejmě inspirována ateliérem francouzského
architekta A. Perreta. Sokolovna D) 1906 Spořitelna D) 1931 Kino D) 1932 Měšťanský dům č. p. 2 D) se nachází na parcele číslo 46/1 st.,
k. ú. Frenštát p. R. Jedná se o dům s historizující
architekturou z roku 1899 s použitím zdiva barokního domu (z doby kolem r.
1700) a s dochovalým barokním podloubím. Stavbu
provedl místní stavební a tesařský mistr Jan Parma. Na fasádě je umístěna
pamětní deska Břetislava Bartoše. Měšťanský dům č. p. 3 D) Na fasádě domu je pamětní deska
věnována rodinám Aloise a Benjamina Klimíčkovým, Alberta
Knězka a Anežce Křenkové prvním emigrantům z
Frenštátu do texasu a všem jejich následovníkům
(1856 - 2006). Měšťanský dům č. p. 4 D) 4) stojí na náměstí Míru (parc. č. 48/1 st., k. ú.
Frenštát p. R.). Charakteristická je pro tento dům barokní architektura na
starších základech s dochovaným podloubím a fasáda z doby kolem roku 1874.
Přestavbu a přístavbu prováděl Alfréd Parma, stavitel a architekt
z Frenštátu v roce 1909, nadstavba v patře je z roku 1935. Vývoj
městského domu je doložen od 16. století do současnosti. Na fasádě je
umístěna pamětní deska Františka Horečky. Měšťanský dům č. p. 6 D) (náměstí Míru, parc.
číslo 55 st., k. ú. Frenštát p. R.) byl původně velkoměšťanským pravovárečným domem s dochovaným
podloubím ze 17. století. Stavebně byl zhodnocen okolo roku 1827, adaptace
proběhla v roce 1936. V jednom traktu domu bývala synagoga. Měšťanský dům č. p. 12 D) klasicistní dům z poloviny 19.
století, později stavebně upravovaný, stojí na náměstí Míru (parc. č. 8 st., k. ú. Frenštát
p. R.). Jeho fasáda byla v 19. století doplněna o historizující římsy a celý
dům byl v tomtéž století obohacen o secesní prvky. Měšťanský dům č. p. 17 D) Hotel Přerov -, stojí na náměstí Míru
na parcele č. 13/1 st. Jedná se o řadový dům, postavený jako hotel na místě
starého měšťanského domu. V roce 1898 byla provedena jeho kolaudace,
stavitelem domu byl Michal Barabáš z Rožnova pod
Radhoštěm. Na fasádě je pamětní deska Karla Buzka. Měšťanský dům č. p. 18 D) stojí na náměstí Míru (parc. č. 14 st., k. ú. Frenštát
p. R.) je původně měšťanským právovárečným domem ze 2. poloviny 16. století.
Jedná se o dům s pozdějšími dostavbami. Fasáda z 19. století byla nověji
zjednodušena. Dům je součástí historického jádra města. Měšťanský dům č. p. 19 D) právovárečný dům (náměstí Míru, parc. č. 15 st., k. ú. Frenštát
p. R.) byl postaven po požáru ve 2. polovině 16. století a nověji přestavěn v
17. století. Doklad vývoje tohoto domu je zachycen od 16 do 19 století. Na
fasádě je umístěna pamětní deska Albína Poláška. Měšťanský dům č. p. 20 D) Pro měšťanský dům (náměstí Míru parc. č. 16, k. ú. Frenštát p.
R.) je charakteristická historizující architektura z doby po polovině 19.
století výrazně se uplatňující v severní frontě náměstí. Na fasádě je
umístěna pamětní deska Valentina Kostelníka. Měšťanský dům č. p. 21 D) Původně šenkovní měšťanský dům
(náměstí Míru, parc. č. 17 st., k. ú. Frenštát p. R.) s dochovaným jádrem ze 17. století a
pozdějšími četnými stavebními úpravami. Rozhledna Velký Javorník D) Vrchol Velkého Javorníku je
křižovatkou několika turistických cest a pro svůj jedinečný výhled je
oblíbeným cílem návštěvníků ze širokého okolí již více než sto let. O tom
svědčí i první vybudování útulny v roce 1895 za arcibiskupa Dr. Theodora Kohna, která v roce 1897 byla dána arcibiskupstvím
Pohorské jednotě Radhošť k dispozici. Útulna byla v roce 1915 zřejmě zapálena
pytláky a vyhořela. 16. 9. 1934 byl položen základní kámen nové chaty na
Velkém Javorníku, která byla slavnostně otevřena 4.8.1935. Na vrcholu Velkého Javorníku byla
také postavena rozhledna již v roce 1934. Původně se jednalo o triangulační
věž, kterou v roce 1929 zbudoval tehdejší Zeměměřičský úřad. Byla to
jednoduchá dřevěná konstrukce o výšce přibližně 13 m s pozorovatelnou v cca
10 m. Z důvodu nedostatečné údržby a následně havarijního stavu byla v roce
1967 odstraněna. Státní podnik Lesy České republiky
nechal z popudu lesního správce vybudovat rozhlednu Velký Javorník na
stejnojmenném kopci o nadmořské výšce 918 m.n.m
Rozhledna je pojata jako originální dřevostavba navazující na typickou místní
Frenštátsko-Rožnovskou architekturu. Vertikálně se člení na devět podlaží,
přičemž první podlaží je obloženo ve stylu Valašské roubené stavby tvořící
provozní místnost. Celková výška rozhledny je 25,915 m, má dvě vyhlídkové
plošiny - první ve výšce 15,295 m a druhá ve výšce 20,245 m nad okolním
terénem. Práce byly započaty v září 2012 - vybudování základů a základové
desky a dokončeny v červenci 2013 - vlastní dřevěná konstrukce. Slavnostní
otevření proběhlo 15.8.2013 a celkové
náklady dosáhly 3 600 000 Kč. Z rozhledny je překrásný výhled na
Frenštátskou brázdu, masiv předních hor Beskyd až po Lysou horu, Ondřejník, Poodří, Štramberk, Veřovické
vrchy a za příznivého počasí až na Malou a Velkou Fatru, Roháče a Belanské Tatry na východě a Jeseníky s Pradědem na
severozápadě. Na nejvyšším ochozu jsou umístěny panoramatické tabule pro
snadnější orientaci. Červený buk D)
V roce 2000 byl strom vyhlášen
památným stromem. Je to velmi hodnotný exemplář červeného buku s rozložitou
korunou v parkové zeleni. Nachází se na p. č. 762/1 v k. ú.
Frenštát p. R., která je ve vlastnictví města Frenštát p. R. Strom je ve
výborném zdravotním stavu a v současné době není nutná jeho údržba. Frenštátský topol D)
Topol černý na p. č. 4548 v k. ú. Frenštát p. R., která je ve vlastnictví města, byl
vyhlášen jako chráněný přírodní výtvor ONV Nový Jičín v roce 1980. Jeho stáří
se odhaduje na 250 let. Podle sdělení pracovníků Agentury ochrany přírody se
jedná o největší exemplář tohoto druhu v ČR a je zařazen do publikace
"Cestujeme po památných stromech", která vyšla v tomto roce. V roce
1994 byla provedena celková rekonstrukce dřeviny. Závěrečný posudek po
provedení prací hodnotí strom jako vitální a do budoucna je doporučení
sledovat jeho zdravotní stav a provádět pouze běžnou údržbu.Poslední posudek
s hodnocením zdravotního stavu a provozní bezpečnosti je ze září 2002. Klen na Kopané D)
Tento mimořádně hodnotný javor
byl vyhlášen chráněným přírodním výtvorem ONV Nový Jičín v roce 1980. Nachází
se v místní části kopané zvané Lánské na p. č. 3125 v k. ú.
Frenštát p. R., která je ve vlastnictví soukromého vlastníka. Má vysokou
biologickou, estetickou i krajinotvornou hodnotu.
Dřevina je vitální, není nijak poškozena a v současné době není třeba
provádět na ní žádné zásahy. Lípa na Záhuní D)
Lípa na Záhuní
byla vyhlášena památným stromem v roce 2001. Nachází se na p. č. 765/1 v k. ú. Frenštát p. R., která je ve vlastnictví Města Frenštát
p. R. Roste v úzkém pruhu trávníku mezi chodníkem a frekventovanou silnicí.
Jedná se o významnou solitéru, tvořící dominantu v okolních mladších
výsadbách. Vzhledem k tomu, že je vystavena dosti stresujícímu prostředí v
těsné blízkosti silnice, je důležité zabránit jakýmkoli dalším necitlivým
zásahům v jejím okolí - zejména výkopům, překopům a odstraňování zeminy.
Ihned po vyhlášení zde byla ČSOP Valašské Meziříčí provedena základní údržba.
Byly odstraněny suché větve, výmladky u kmene a instalována vazba koruny.
Práce byly provedeny za 4 000,- Kč. V současné době se podle potřeby provádí
odstraňování suchých větví a výmladků. Lípa u Cochlarů D)
Mohutná lípa byla vyhlášena
památným stromem v roce 2000. Roste na p. č.1754/2 v k. ú.
Frenštát p. R., která je v soukromém vlastnictví. Roste na volném
prostranství za rodinnými domy na Planiskách. Její
stáří se odhaduje na 200 let. V roce 1999 byl strom ošetřen ČSOP Valašské
Meziříčí. Dle odborného posudku je nutno pouze pravidelně sledovat její
zdravotní stav. Lípa u Lipky D)
Tato 250 let stará lípa byla
vyhlášena chráněným stromem Radou ONV Nový Jičín již v roce 1980, jako
esteticky významná část krajiny, podle tehdy platných předpisů. Roste na p.
č. 3950/1 v k. ú. Frenštát p. R., která je ve
vlastnictví soukromé osoby. V roce 1994 byla ČSOP Valašské Meziříčí provedena
celková rekonstrukce dřeviny. Dle odborného doporučení je nutno sledovat její
zdravotní stav a postačí provádět jen běžnou údržbu. Lípa u polikliniky D)
Lípa u polikliniky byla
vyhlášena památným stromem v roce 2000. Nachází se na p. č. 351 v k. ú. Frenštát p. R., která je ve vlastnictví Města Frenštát
p. R. Nachází se za místní poliklinikou na vyvýšeném zeleném ostrůvku. Před
jejím vyhlášením došlo k úpravám chodníku v blízkosti jejího kořenového
systému, což se v budoucnu může významně projevit na zdravotním stavu. Proto
byla zvýšena její ochrana a ještě v roce vyhlášení byla provedena údržba
dřeviny a instalována vazba v koruně a stříška nad dutinou v kmeni. Okolí
bylo přihnojeno boraxem. Práce prováděl ČSOP Valašské Meziříčí za 8 000,- Kč.
V současné době je koruna lípy silně porostlá jmelím, což se v budoucnu
negativně projeví na jejím zdravotním stavu. Způsob odstranění jmelí byl
konzultován s odborníky, kteří však v současné době neznají žádnou šetrnou a
spolehlivou metodu jeho odstranění.
D)
Lípa se nachází na okraji
zahrádkářské kolonie na Lomné. Roste na p. č. 1944/4 v k. ú.
Frenštát p. R., která je ve vlastnictví města. Památným stromem byla
vyhlášena v roce 2001. Byly na ní ořezány suché větve a v současnosti se
provádí ořezy výmladků.
D)
Veřovická Lípa (Lípa velkolistá) se
nachází na katastrálním území Veřovice. Její stáří
je 300 let, dosahuje výšky 28 metrů a obvod jejího kmene je 519 centimetrů. |
Panství Šostýn0 Politický okres Místek, s.o.Frenštát pod Radhoštěm 1961 Okres Nový Jíčín 2003 Pověřený městský úřad Historie obce >>
KOD CZ 3510 1.P.Z.1382 Frankenstat Město Frenštát pod Radhoštěm leží uprostřed malebné krajiny
moravských Beskyd, mezi soutokem Lubiny a Lomné.
Pro nedostatek písemných dokladů patrně nikdy nezjistíme přesné datum
založení Frenštátu pod Radhoštěm ani osobu jeho zakladatele. Osídlení kotliny
probíhalo zřejmě do období velké kolonizace ve 13. a 14. století, přesněji do
období let 1293 - 1316. Vznik a rozvoj města byl zpočátku svázán se šostýnským panstvím, později pak s panstvím hukvaldským, patřícím olomouckému biskupství. První pramenný doklad s výpovědní hodnotou připomíná existenci
města až k roku 1382. Od 16. století nabývá město na důležitosti svým
obchodem a trhy, uvádí se železný hamr, řemeslná výroba. Jako první z cechů
se dokládá v roce 1598 cech tkalcovský. Třicetiletá válka a valašská lidová
povstání postihla i Frenštát. V roce 1626 byl vypálen, roku 1646 obsazen
Švédy, dvakrát jej postihl mor. Od poloviny 17. století dochází k jeho
hospodářskému rozvoji. Souvislost zde nacházíme s pasekářskou
a valašskou kolonizací. Z
řemesel se rozvijí a nabývá na důležitosti především tkalcovství. Krize
odbytu, které toto řemeslo provázely, vedou od poloviny 19. století k
početnému vystěhovalectví do Ameriky. Přesto však toto řemeslo přináší
obživu většině obyvatel města až do nedávné minulosti. V roce 1781 byl
Frenštátu pod Radhoštěm přiznán titul města. Významné
období pro život města nastává od druhé poloviny 19. století. Vytváří se
městská samospráva, od roku 1850 je volen městský úřad se starostou. V oněch
letech má své počátky místní průmysl, rukodělné tkalcovství přechází na
mechanickou tovární výrobu. Z dalších průmyslových odvětví jmenujme například
barvířství, punčochářství, výrobu ohýbaného nábytku. Železniční doprava (r.
1888) a nově budované silnice výrazně přispěly k rozvoji průmyslu a obchodu.
Výstavba významně pozměnila podobu města a to zejména tyto objekty: chlapecká
škola - v roce 1876, radnice - v roce 1890, sokolovna - v roce 1906,
spořitelna - v roce 1931, kino - v roce 1932. Frenštát pod Radhoštěm byl také
sídlem mnoha spolků různého zaměření, významu i délky trvání. Nejvýznamnější
z nich byl střelecký spolek - od roku 1835, ochotnické divadlo - od roku
1836, Občanská beseda - od roku 1861, Tělocvičná jednota Sokol - od roku
1890, Národopisný odbor - od roku 1893, Křesťansko
- sociální spolek - od roku 1897, Odbor Národní Jednoty - od roku 1902,
Okrašlovací spolek - od roku 1903, Matice Radhošťská od roku 1905,
Tělovýchovná jednota Orel - od roku 1909, DTJ - od roku 1910, obec umělecké
tvorby Koliba - od roku 1914. Největší význam z frenštátských spolků měla
Pohorská jednota Radhošť, která byla založena v roce 1884. Tato Pohorská
jednota Radhošť položila základy organizované české turistice. Krásné
okolí, zdravé podnebí a pohostinnost obyvatel sem lákaly nejen turisty, ale
často i k trvalému pobytu řadu výtvarných umělců, spisovatelů, hudebních skladatelů
a vědeckých pracovníků, především národopisců. Slibný vývoj města,
pokračující ve dvou desetiletích první republiky ukončila druhá světová
válka. Během
okupace položilo 40 občanů města život na popravištích, v koncentračních
táborech, žalářích, v pracovních táborech a při partyzánské činnosti. Město
bylo osvobozeno 6. května 1945. Boj o město si vyžádal život sovětského
poručíka S. S. Rožkova. Po
válce dochází k rozvoji města, probíhá velká bytová výstavba. Společně s
touto výstavbou jsou budovány jesle, mateřské školy, nové prodejny,
samoobsluhy, restaurace, sportovní zařízení, kulturní zařízení. Jsou budovány
nové komunikace, vodovodní a kanalizační řád, je provedena plynofikace města.
www.mufrenstat.cz
(Měst.úřad) www.frenstat.infomorava.cz
(Ofic) www.frenstat.cz (neof) literatura
a prameny 1) Administrativní lexikon obcí v republice čsl, 1927 2) Atlas památek ČR, K.Kuča 3) Města a městečka v.Č., na M. a ve S., Karel Kuča 4) Petr Ondryáš (Info
staviteli) A) frenstat.cz (1.3.2011) B) mufrenstat.cz (1.3.2011) C) frenstat.info (1.3.2011) D) frenstatpr.cz (18.12.2013) E) hrady.cz (18.12.2013) fotografie |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jaromír Lenoch ©
Aktualizace 18.12.2013 |